Ossein Lavallier: 3d-modellen till fysiska objekt (3 / 8 steg)
Steg 3: Forma REVBENEN
Zoomning tillbaka nu, måste jag forma det lägre "revbenet". Jag gjorde så lite annorlunda än centrum bit, eller "ryggraden". Jag använder fortfarande "bur redigera" kommandot, men istället för att välja den faktiska ytan som buren, jag valde det markeringsramen alternativet i kommandoraden, ställa in en bur/rutnät runt hela ytan. Jag satt regionen att "global". Detta leder hela ytan under påverkan av ett nätverk av kontrollpunkter.
Använder detta nätverk, kan jag markera hela rader till flytta/skala på en gång, över hela ytan. Detta verkställer ett mycket bredare urval än den tidigare metoden används på Kotor bit. När du redigerar i alla hamnar, se jag till att ändarna på ytan hugg in rib ovan. Bild 30
Nästa är det vidare till andra revbenet lappa. Igen, jag använde metoden bur/gräns box och se till att ändarna hugg in bit ovan. Bilder 31, 32, 33
Bild 34 visar vyn återgivna i fin slät gemensamma. Eller så det verkar... Bild 35 berättar en annan historia. Du kan se slutet är knotiga och ful. Detta kommer att tas om hand senare. För nu behöver jag bara se till att slutet går inne i bit ovanför den. Jag kommer unionen dessa senare för att göra en solid bit och knotiga slutet kommer att skäras av.
Bilder 35, 36, 27, 38 ytterligare skildrar redigeringsprocessen. Jag förfina revbenen ytterligare, att se till att ändarna är stoppade.