Paintball skrivare (2 / 4 steg)
Steg 2: Programvaran
För detta projekt använde jag behandling i kombination med koden för arduino.
Jag använde seriell kommunikation för att skicka de konverterade värdena av de konverterade bilderna till arduino.
Först räknat jag antalet vita prickar. Jag gör detta genom att skanna pixlarna i en bild och jämföra ljusstyrkan på varje pixel med en tröskel. Om ljusstyrkan är högre än tröskelvärdet, gör jag den pixeln en vit prick. Jag extrapoleras och sparat x och y-koordinater till en matris och jag skickar denna matris med följetong till arduino. Arduinoen sedan konverterar dessa x-värden för att panorera och luta värden och anger motsvarande servo är i rätt position, flytta vapnet på rätt plats. En gång ett x och y värde framgångsrikt placeras, trigger servo utlösare och så vidare.
Nedan är min bearbetning skiss och min arduino kod. (Det fortfarande finns en hel del ställen koden kan förbättras men det verkade bra för mig).
Programvaran endast fungerar för bilder som är 15 x 15 för nu.