Personliga ARM moln Server (1 / 12 steg)
Steg 1: Internet bakgrund
Om du läser detta på Instructables webbplats just nu, har sedan du öppnat en port på datorn och hemrouter överföra internet-trafik skickas en anslutning till ett fjärr domännamn som är kopplat till en WAN IP-adress och ansluten via en port på en fjärransluten dator till ett webbprogram för servern som är värd instructables.com webbsidesfiler. Titta på bilden ovan för ett diagram av denna process.
Ett domännamn är URL-adressen aka namnet på webbplatsen (instructables.com i detta fall). Detta är bunden till ett WAN IP-adress (74.50.63.27, WAN = Wide Area Network) vilket är vad datorer använder för att ange deras plats på internet till andra datorer (så andra kan ansluta till dig och du kan spela in som du är ansluten till). När du skickar din anslutning via internet till en server, ska du studsar din anslutning via många förmedlande datorer som relä din signal fram (det finns inget sätt att en kabel kan ansluta dig direkt till Melbourne, Australien om du är placerad i Tadzjikistan, till exempel). Då, din hemrouter översätter denna WAN IP till en LAN IP (192.168.0.1--> 192.168.0.3, LAN = Local Area Network) med en teknik som kallas Network Address Translation (NAT). Prova att skriva $ traceroute instructables.com till din kommandoraden se vilken humle som du använder för din anslutning just nu.
Om någon av trafik kan passera genom datorer, måste en port vara öppen. Standardporten är 80 för HTTP (normal internet) och 443 för HTTPS (secure internet, används vid online köp etc.) men det finns tusentals olika hamnar som innebär att olika program att kommunicera via internet med andra datorer. Samba, till exempel använder 445, SSH använder 22 och FTP använder 20 & 21.
För att sammanfatta, skickar webbläsaren en signal genom en öppen port via LAN till routern. Routern tar emot signalen på en port, använder NAT för att ändra överföring och skjuter anslutningen via en port på andra sidan skicka det över WAN. Efter studsar fram och tillbaka över hela världen, träffar din signal slutligen Instructables servern. Webbserverprogrammet på Instructables servern tar emot din signal via porten, överför webbsida information och skickar den alla tillbaka.
Det är egentligen mer komplicerat än så men detta är förmodligen tillräckligt till grok allt vi gör i det här projektet: p
Här är lite mer info:
Googles 20 saker jag lärt mig