Pong klocka (3 / 9 steg)
Steg 3: Ansluta skärmarna
Du kommer att märka varje bildskärm har 2 anslutningar på baksidan. Dessa är för Kedjekoppling av flera enheter tillsammans som vi gör, och det är vad den lilla bandkabeln i rutan är för. Anslut bildskärmarna tillsammans med bandkabeln. Du kan använda antingen kontakten på baksidan, är de samma.
Använda en av gratis kontakterna på antingen display för att ansluta till Arduino. Återigen spelar det ingen roll vilken. För teständamål petade jag hoppare ledningar från Arduino in flatkabeln. När jag var glad saker arbetade, lödda jag IDC uttaget till prototyp skölden, vilket betyder att jag kunde Anslut flatkabeln.
Stift 4 och 5 på Arduino måste ansluta till stift 1 och 2 på bildskärmskontakten respektive. Dessa används för något som kallas Cable Select eller "CS". Cable Select avgör vilka visas lyssnar när Arduino skickar data. Skärmarna har små DIP-switchar att ställa deras kabel Välj adress-i huvudsak att ge dem olika identiteter. Huvudströmbrytare för en bildskärm ha CS1 på , och den andra att ha CS2 på .
PIN 10 på Arduino används för att skicka faktiska display data, och ansluter till stift 7 på displayen. PIN 11 på Arduino skickar en klocksignal. Anslut denna till stift 5 på displayen.
Slutligen Anslut stift 12 på displayen kontakten till positiva och pin 11 till GND. alternativt om du föredrar kan du använda skruvplintar på baksidan av skärmen för makt.