Programming TI-84 Plus (Silver Edition) Avancerat (7 / 15 steg)
Steg 7: kvadratiska formel
Det kan också vara att du inte gillar programmet förra kvadratiska formel, eftersom du inte kunde se vad du angett för A, B och C efter att få värdena för X, eller kanske eftersom om du vill endast vill ändra värdet av A, du skulle behöva starta om programmet och anger samma värden för B och C över igen. Med detta program är alla dessa problem lösta. Programmet är mycket större än sist, men det verkligen ser trevligare och fungerar bättre.: Lbl 5
: 0 -> A:0-> B:0-> C:0-> D:0-> X:0-> Y:0-> Z
: Lbl 3
: ClrHome
: Om Z = 0:Then
: Output(1,1,"A=
: Output(1,3,A
: Output(2,1,"B=
: Output(2,3,B
: Output(3,1,"C=
: Output(3,3,C
: Output(4,1,"DISCR=
: Output(4,7,D
: Output(5,1,"X=
: Output(5,3,X
: Output(6,1,"OR
: Output(7,1,"X=
: Output(7,3,Y
: Gå till 1
: Annat
: Om Z = 1:Then
: Output(3,1,"A=
: Output(3,3,A
: Output(1,1,"B=
: Output(1,3,B
: Output(2,1,"C=
: Output(2,3,C
: Output(4,1,"DISCR=
: Output(4,7,D
: Output(5,1,"X=
: Output(5,3,X
: Output(6,1,"OR
: Output(7,1,"X=
: Output(7,3,Y
: Gå till 1
: Annat
: Output(2,1,"A=
: Output(2,3,A
: Output(3,1,"B=
: Output(3,3,B
: Output(1,1,"C=
: Output(1,3,C
: Output(4,1,"DISCR=
: Output(4,7,D
: Output(5,1,"X=
: Output(5,3,X
: Output(6,1,"OR
: Output(7,1,"X=
: Output(7,3,Y
: Lbl 1
: getKey -> K
: Om K = 0:Goto 1 mark 1
: Z+(K=25)-(K=34) -> Z Markera 2
: Om Z = 3:0-> Z Markera 3
: Om Z =-1:2-> Z Markus 4
: Om K = 105:Goto 2
: Om K = 22:Then mark 5
: ClrHome
: Annat
: Gå till 3
: Lbl 2
: Om Z = 0:Goto A
: Om Z = 1:Goto B
: Om Z = 2:Goto C
: Lbl A
: ClrHome
: Output(2,1,"B=
: Output(2,3,B
: Output(3,1,"C=
: Output(3,3,C
: Output(4,1,"DISCR=
: Output(4,7,D
: Output(5,1,"X=
: Output(5,3,X
: Output(6,1,"OR
: Output(7,1,"X=
: Output(7,3,Y
: Ingång "A =", A
: Om en = / 0 och B = / 0 och C = 0:Then mark 6
: B²-4AC -> D
: Om D < 0:Goto E
: (-B-√(D))/(2A) -> X
: (-B+√(D))/(2A) -> Y
: Gå till 3
: Annat
: Gå till 3 mark 7
: Lbl B
: ClrHome
: Output(2,1,"C=
: Output(2,3,C
: Output(3,1,"A=
: Output(3,3,A
: Output(4,1,"DISCR=
: Output(4,7,D
: Output(5,1,"X=
: Output(5,3,X
: Output(6,1,"OR
: Output(7,1,"X=
: Output(7,3,Y
: Ingång "B =", B
: Om en = / 0 och B = / 0 och C = 0:Then
: B²-4AC -> D
: Om D < 0:Goto E
: (-B-√(D))/(2A) -> X
: (-B+√(D))/(2A) -> Y
: Gå till 3
: Annat
: Gå till 3
: Lbl C
: ClrHome
: Output(2,1,"A=
: Output(2,3,A
: Output(3,1,"B=
: Output(3,3,B
: Output(4,1,"DISCR=
: Output(4,7,D
: Output(5,1,"X=
: Output(5,3,X
: Output(6,1,"OR
: Output(7,1,"X=
: Output(7,3,Y
: Ingång "C =", C
: Om en = / 0 och B = / 0 och C = 0:Then
: B²-4AC -> D
: Om D < 0:Goto E
: (-B-√(D))/(2A) -> X
: (-B+√(D))/(2A) -> Y
: Gå till 3
: Annat
: Gå till 3
: Lbl E
: ClrHome
: Output(4,5,"Discr<0
: Paus
: Gå till 5
Märken:
1. Placera den här raden direkt under kommandot getKey leder till en snabbare reaktion av programmet, eftersom det omedelbart ber om en ny nyckel, i stället för att kontrollera alla följande saker först, vilket skulle vara ganska meningslöst.
2. (K = 25) och (K = 34) villkor. Dessa villkor har värdet 1 om sant och värdet 0 om inte. Detta är en kort långt av handstil skick.
3. Z kan inte 3, så om det skulle räknas upp och nå 3, omedelbart går till 0.
4. Z kan inte vara negativ, så om det skulle räkna ner och nå ett värde under 0, det omedelbart går till 2.
5. om 22-tangenten är nedtryckt kommer att (läge/avsluta) programmet rensa skärmen (ClrHome) och avslutar, eftersom det når annars utan första att nå en kommandot Goto.
6. = / ska vara "är inte" tecken, hittade genom att trycka på 2: a, matematik och sedan det andra alternativet. Jag kan tyvärr inte skriva den.
7. jag vet inte anledningen till varför annars och Goto 3 kommandon måste placeras där, men om de inte placeras det, programmet avslutas.
Vad gör det?
Det här programmet visar denna skärm:
A = 0
B = 0
C = 0
DISCR = 0
X = 0
ELLER
X = 0
Om du vill trycker upp eller ner, kommer att A, B och C byta positioner. Trycka upp kommer att orsaka den övre att gå till botten och den mittersta att gå till toppen (granar B, sedan C, sedan A). Att trycka ner kommer att orsaka den botten en att gå till toppen och den övre gå till mitten (granar C, sedan A, sedan B). Detta sätt kan du rotera dessa tre bokstäver. När du trycker in det att fråga dig för ett värde av den övre. Ange ett värde och tryck enter. Nu kan du rotera de tre bokstäverna igen. När alla tre bokstäver fick ett värde som är inte 0, programmet kommer att ange värden för discriminant och båda möjligheter för X. Nu kan du fortfarande rotera och ändra värdena för A, B och C att göra det beräkna discriminant och båda x för ett andra värde på A, B eller C. När du trycker på MODE/avsluta avslutas programmet. Om du vill ange värden för A, B och C som skulle orsaka discriminant vara negativa, programmet skulle ge ett fel, eftersom det inte kan ta kvadratroten från ett negativt tal. Jag satte en extra funktion i programmet, som kommer att orsaka att programmet inte ska ge ett fel, men gör det visas att discriminant är mindre än 0. Efter detta måste du trycka in och alla värden återställs till 0.