Projection kartläggning (5 / 8 steg)
Steg 5: Kartläggning börjar
Nu när vår canvas var helt beredd var det äntligen dags för att börja kartlägga!
Vi fick först två projektorer och två bärbara datorer. Vi beslutade då optimal utsläppande för projektorerna. Detta är viktigt, eftersom upplösningen på din slutliga arbete kommer att påverkas av detta. Placera projektorn på en plats där dess kast helt täcker allt du vill att projektet på den. Komma så nära som du kan!
För vår struktur, som vi ville alla frontpaneler för att kunna ta på en färg i sig själv, beslutade vi att använda två projektorer placeras på ett sådant sätt att från projektorns synvinkel, ingen av panelerna skär.
Efter de nöjda markerade att projektorerna var på rätt plats vi sina platser med tejp så att vi kan återskapa samma setup många gånger.
Efter det startade vi upp Resolume Arena, med som vi skapade masker för var och en av panelerna. Sedan hade vi två masker, en för vänster projektorn och en för rätten.
Nu när vi har dessa masker, vet vi exakt vad projektorn är att se. Nu måste vi anpassa vår kamera i vårt 3d-program att se samma sak som vår projektor.
I Cinema4d ställa vi masken som en tillbaka marken bild och ungefär plats i cinema4d kameran så att den matchar den projektorer positionen. Och sedan gissa och lycka vi flyttade och roteras cinema4d kameran tills våra 3d-scen matchas exakt digital scenen. Vi var tvungna att göra detta för både cinema4d kameror. Detta är ett svårt steg, ta din tid, allt beror på hur väl du justera digital modellen till masker.