Pussel och drakar Nybörjarguide (uppdaterad till version 8.6) (12 / 22 steg)
Steg 12: Monster 101
Monster typer:
- Dragon - tenderar att ha elementär skador baserade färdigheter och elementärt skydd ledare
- Balanserad - bra fördelning av HP/ATK/GI
- Fysisk - högre hästkrafter, bra ATK
- Healer - högt GI, låg HP i de flesta fall
- Angriparen - hög ATK
- Gud - högre sällsynthet, högre statistik övergripande
- Djävulen - bra HP och ATK, lägre GI
- Maskin - en ny typ! Hög HP och anständig ATK.
- Evo Material - material som används till utvecklas monster, ofta används som fyllmedel i låg kostnad team
- Förbättra Material - monster som ger bra mängder av exp under fusion, också ibland hjälp med skicklighet ups
Monster kan vara upp till två typer. Båda typerna räknas mot någon ledare skicklighet bonus som kan gälla. Till exempel Ronja är en djävul/Dragon typ och jag & jag är en Gud/Healer.
Monster element:
Monstren kommer i brand, vatten, trä, ljusa och mörka inslag. Som typ, kan de vara upp till två element. Viktigaste (i det övre vänstra hörnet på sina kort) är den faktor som räknas för alla dungeon restriktioner baserade på elementet.
Monster kostnad:
Varje monster i spelet har en kostnad som är associerade med den. Detta varierar beroende på den ökande bristen på monster. Till exempel kommer att ett monster med en sällsynthet av 7 stjärnor ha en mycket högre kostnad än ett monster med en sällsynthet av 1 stjärna.
Dessa monster kostnader lägga till den totala laget kosta när man bygger lag.
Vaknade färdigheter:
Vaknade kompetens finns på höger sida av monster kort, företrädd av små plattor. När vaknat, blir plattorna ljusa. Vaknade kompetens är en av bästa extraförmåner att evoing din monster - du kan få HP/ATK/GI bonusar, auto healing, ytterligare skador bonusar, skicklighet ökar, etc.
Du kan väcka monster genom att mata dem en TAMADRA. Varje TAMADRA vaknar en färdighet och kompetens väcka från topp till botten. Du kan också mata ett monster samma exakta monster via driva upp fusion för en chans på uppvaknande, men det är ganska sällsynt.
Tänk på att det finns TAMADRAs och Baby TAMADRAs. Du måste utvecklas Baby TAMADRAs för att få en garanterad uppvaknande.
Skill:
Kompetens är något din monster kan använda i strid. Färdigheter kan stora skador på fiendens monster, konvertera klot i styrelsen, läka, poison, fördröja fienden vänder och tillämpa bonusar.
Kompetens kräver ett visst antal varv innan de kan användas. Du kan minska antalet varv en färdighet kräver av skilling upp ett monster genom att smälta det med ett monster av samma skicklighet. Skilling upp garanteras inte, men det finns alltid en chans.
Ledare skill:
Ledare kunskaper aktiveras endast när detta monster är inställd som en teamledare - antingen din ledare eller din väns ledare.
Ägna stor uppmärksamhet åt dessa kunskaper som de som vad du kommer att bygga ditt team runt.
Observera att inte alla monster kommer med en ledare färdighet - vissa kräver en utveckling innan de få en ledare skicklighet, och några få aldrig en ledare skicklighet alls.