Python modellering av Random walk (2 / 2 steg)
Steg 2: Klistra in koden
Klistra in koden nedan in i en ny kod editor-fönstret och tryck på run modul. Titta på mönstren skapas och gärna Redigera koden för att göra det mer intressant.
importera sköldpadda # tillåter oss att använda sköldpaddor
importera slumpmässiga
WN = sköldpadda. Screen() # skapar en lekplats för sköldpaddor
turtlebase = sköldpadda. Turtle() #make en sköldpadda som inte rör sig så att användaren kan se hur långt sköldpaddan har flyttat
turtle1 = sköldpadda. Turtle() # skapa 3 flyttar sköldpaddor och tilldela den till sitt namn
turtle2 = sköldpadda. Turtle()
turtle3 = sköldpadda. Turtle()
turtle1.Color("Blue") #make färg sköldpaddan blå
turtle1.pencolor("Blue") #make det är linje färg blått
turtle2.Color("Green")
turtle2.pencolor("Green")
turtle3.Color("Red")
turtle3.pencolor("Red")
Count = 0 #make en variabel kallas count
medan greve < = 2000: #make en counter loop
turtle1.setheading(Random.randInt(0,360)) # väljer du en vinkel mellan 0 och 360. Detta säger rubriken sköldpaddan
turtle1.Forward(Random.randInt(-10,10)) #choose ett slumpmässigt heltal mellan -10 och 10. Detta berätta hur långt sköldpaddan kommer att flytta
turtle2.setheading(Random.randInt(0,360))
turtle2.Forward(Random.randInt(-15,15))
turtle3.setheading(Random.randInt(0,360))
turtle3.Forward(Random.randInt(-20,20))
antal = antal + 1 #increment räknaren att gå vidare till nästa avsnitt av slingan
WN.mainloop() # vänta för användaren att stänga fönster