Quidditch för Mugglare (5 / 5 steg)
Steg 5: Spelet
Innan spelet börjar, döljer domaren tjallare medan båda lagen är från fältet. Alla medlemmar omger mittcirkeln med huvudet Keeper närmast cirkeln. Spelet startar när Quaffle kastas upp i luften av domaren från mittcirkeln. Båda lagen djurhållare försöka slå den till en annan Keeper på sitt lag. Chasers sedan fortsätta ner fältet passerar Quaffle mot varandra och försöka poäng genom att kasta det genom någon av de tre mål stötestenar. Varje mål som görs är värda 10 poäng. Efter ett mål görs, gjorde uppfödaren av laget vid kast i Quaffle spelar in.Drevkarlarna kan inte korsa mittlinjen. Deras mål är att märka chasers med Bludgers. Om en chaser är hit, han måste bo planterade där han är och har 3 sekunder att passera Quaffle till en annan trollslända.
Fånga tjallare tjänar sökarens laget 150 poäng, motsvarande 15 gjorda mål av Chasers. Eftersom spelet slutar omedelbart efter tjallare fångas, är teamet fånga tjallare mycket sannolikt att vinna spelet. Men rangordnas lagen efter poäng, inte spel vann. Matcherna spelas bäst 2 av 3 och laget med flest poäng i slutet av turneringen vinner.
Det är en foul om någon men sökaren berör tjallare. Om någon rör tjallare så alla spelare måste lämna fältet, domaren åter döljer tjallare och det team som sotigt förlorar 30 poäng.
Quaffle måste överlämnas till oppositionen om någon spelare lämnar gränsen.
Time out kan kallas när som helst av ett team kapten. Det kan förlängas till två timmar om ett spel har redan pågått i mer än tolv timmar. Underlåtenhet att återvända till planen efteråt diskvalificerar det felande laget.
Domaren kan införa sanktioner om en foul uppstår. En enda Chaser från sotigt team tar en straff som sköt. Motståndarlagets målvakt får försöka blockera denna bild, men ingen annan spelare kan påverka.
Kontakt är tillåtet, men en spelare kan inte förstå någon del av oppositionens kropp, detta är en foul.
Ingen ersättning av en spelare är tillåtet, även om man är alltför allvarligt skadad att fortsätta
OJUST SPEL:
Blagging: Ingen spelare kan gripa någon del av en motståndare till långsam eller hindra spelaren.
Blatching: Ingen spelare kan köra på någon med avsikt att krocka.
Bumphing: Vispar måste inte slog Bludgers mot åskådare eller djurhållaren om inte Quaffle ligger i scoring området.
Cobbing: Spelare får inte använda armbågarna mot motståndare.
Flacking: Djurhållarna måste inte försvara inlägg bakifrån av stans Quaffles ur hoops mål måste försvaras framifrån.