Raspberry pi arcade projekt (1 / 5 steg)
Steg 1: Steg: 1 ansluta LCD
Ansluta en LCD
Så jag fick Raspberry Pi och jag vill jobba för det lite programmering. Varför inte dyka in kärnutveckling? Jag hade fortfarande en trevlig framebuffer modul för intelligenta displayer från min SPI-kontrollerade TFT-skärm. Jag hade också en 2.4" LCD med en ILI9325 styrenhet kan konfigureras att göra 8-bitars överföringar. 8-bitars transfer mode var awesome, eftersom det innebar att jag kunde direkt ansluta det till GPIOs i P1 huvudet av Pi-hallon. Som gjorde hårdvara verkligen enkel och också mycket snabbare eftersom data inte skulle behöva vara serialiserade först. Som ni ser, finns det inte mycket till den. De flesta IO-pins är direkt anslutna. För att spara några I/O, är /rd-pin permanent knutna till Vcc eftersom det inte är nödvändigt att läsa från skärmen. Det finns 4 motstånd för bakgrundsbelysningen och thats it. Pin-koder för LCD verkar skilja sig från databladet datablad, förresten: om data pin nummer på din LCD går upp till DB17, måste du ansluta GPIO till DB10-17 i stället för DB8-15. Märka pekskärmen inte är ansluten: det skulle inte ha mycket användning på en mini arcade fall och skulle kräva extra hårdvara för att få arbeta eftersom RPi inte har integrerat AD-omvandlare. Jag ifrån senare faktiskt pekskärm displayen för att få en tydligare bild. Det finns en hårdvara sak som måste ske. LCD-skärmen har som jag köpte den en 16-bitars gränssnitt, som behöver för många stiften för att ansluta den direkt till Raspberry Pi. För att prata över bara 8 av 16 datalines, måste du flytta en bygel motstånd från J1 till J2. Bygel motståndet är 0402, men en enkel tråd fungerar också: