Raspberry Pi som en DMX ljusbord (3 / 5 steg)
Steg 3: dmx-controller
Nu när din raspi är klar, är nästa steg att ansluta lamporna till den. Detta är en enkel procedur som i princip innebär att ansluta en USB-kabel från raspi DMX-gränssnitt och en DMX-kabel från gränssnittet för den armatur du använder. Första låt oss ta en titt på den DMX converter.
1. USB | DMX | FTW
Att göra saker lättare nu (och på vägen), vi använder VM116 USB-kontrollerade DMX gränssnittet av Velleman. Här du utför enkel funktion för att omvandla seriella data skicka via USB till DMX-signaler till DMX enheter. Denna enhet kommer i två modellnummer beroende på om du köper det som ett kit (K8062) eller sammansatt (VM116). Satsen är inte särskilt svårt att bygga, och prisskillnaden är ca $20:
http://www.Amazon.com/Velleman-K8062-USB-Controlled-Interface/DP/B000TA79UK
http://www.Amazon.com/Controlled-Interface-Factory-assembled-tested/DP/B001IRMFUW/ref=pd_cp_pc_0
Som ni kan se på bilden, kräver enheten en USB (D) ingång, som är den vanligaste USB-kabelanslutningen. Oddsen är att du redan har en av D till platt USB-kontakter liggande någonstans. DMX ut anslutning är en standard XLR-kontakt som vanligen används för mikrofoner och andra balanserat ljud funktioner; dessa kablar för bra så bry dig inte att få en DMX specifika kabel om du känner behov av att spendera mer pengar.
2. nav upp? Ja, förmodligen
En sak som ni kanske har märkt är att raspi har två USB-portar, båda är för närvarande används av tangentbordet och musen. Därför rekommenderar vi att du tittar in en billig USB-hubb; Du kanske redan har en sitter runt någonstans, eller kanske hitta ett tangentbord som har en mus som integrerats i med (dvs. inre hub). Vi kunde få en hubb för $10 på OfficeMax clearance, så med lite shopping hittar du det kommer att göra livet lättare när du arbetar med raspi. En annan anledning att få ett nav med strömförsörjning är att det tar effektförbrukningen av USB-anslutningen på raspi, vilket minskar effektförbrukningen på tillgången på raspi. Du kan ju köra detta projekt utan navet (genom att koppla från tangentbordet efter lanseringen av programmet), men det kan vara besvärligt att utveckla programmet på något betydande sätt att göra detta.
3. upprätta det alla tillsammans
För att avsluta med raspi till ljus anslutning, ansluta USB-kabeln från omvandlaren till raspi och från omvandlaren till enheten DMX ljus. På denna punkt bör du ha kablar som ansluter mus, tangentbord, bildskärm, DMX converter och ljus alla tillsammans, och du är redo att skjuta upp programmet.