Raspberry Pi som en DMX ljusbord (5 / 5 steg)
Steg 5: Vad är nästa
Grattis till ett väl utfört arbete. Efter att ha experimenterat lite med färghjulet, kommer ett brett utbud av upprörande idéer troligen pop i ditt huvud. Med den maskinvara du har i din ägo du har alla resurser du behöver använda DMX kompatibla enheter i dina raspi program. Det är dags att börja göra!
Utveckla dina egna program, vissa saker kan vara användbara:
1. kolla in DMXWheel.c detta program är mycket enkel men visar du två viktiga saker. Först, den visar hur du använder DMX bibliotek funktion samtal för att ange DMX-kanaler. Du kan enkelt ändra kod för att stödja olika kanaler, ytterligare kanaler och så vidare. För det andra, det lär du dig att öppna upp ett GTK fönster på skärmen. Med lite googling på GTK hittar du ett helt bibliotek av funktioner för att skapa gränssnitt din egen på skärmen utan att behöva börja om från början.
2. kolla in dmxd.c detta program är den andra sidan av myntet delat minne och gör den seriella kommando kommunikationen för DMX-styrenhet. Denna kod beskriver paketformat för att skicka data och ger dig bultar och muttrar på hur DMX-controller tolkar data.
3. kolla övriga DMX enheter det finns en hel del coola DMX styrda enheter - denna enkla applikation skriver bara tre kanaler på de tillgängliga 512 som representerar rött, grönt och blått för en ljus enhet, men du kan också stödja motorer, lasrar, strobes och alla typer av smarta enheter med bara lite kod tweaking.
4. kolla raspi vi var inne lite på denna fantastiska enhet, men om du peta runt du hittar denna styrelse kan gå några imponerande realtid 3D-grafik och stereo ljud, allmän I/O. Dess bara varit utsläppt, så fortsätter följa sina framsteg och fler funktioner och
program blir tillgängliga för att göra dina projekt kommer till liv.