Raspberry Pi som en DMX ljusbord (4 / 5 steg)
Steg 4: programvaran
Den sista sak att göra i projektet är att skjuta upp programmet och ha lite kul!
1. den hemliga sås
Källkoden i DMXWheel distribution innehåller två program som behövs för att driva projektet. Hur koden fungerar är att det finns ett program som körs som en bakgrundsprocess som läser ett delat minne läge innehåller som påstår av DMX-kanaler. Ett andra program körs direkt i förgrunden och tar upp Färgredigeraren och ändrar intensitetsvärdena i segmentet för delat minne.
Denna arbetsfördelning gör raspi att hålla en konstant linje av kommunikationen öppen den DMX controller och uppdateringar enligt ett fast intervall, oavsett vilket program program manipulerar det delade minnet. De två programmen kommunicerar med varandra via en C-bibliotek som innehåller enkla funktioner för att definiera data DMX kanaler så att delat minne är transparent.
Programmen levereras i binärformat och behöver inte kompileras, men du kan göra detta om du vill göra ändringar i koden eller skriva egna program med DMX-styrenheten. Den programvara du hämtade har följande struktur:
DMX / DMX programvarubibliotek (lib /) och deamon programmet (deamon /)
DMXWheel / innehåller programmet färg hjul (src / bin)
Makefie / göra filen och skapar källan
README detaljerad information om programmet och dess funktion
2. demonisk intervention
Det första steget i att få saker och ting är att lansera programmet DMX controller gränssnitt som körs i bakgrunden. Detta kallas en daemon i Linux språkbruk. Detta program behöver bara startas en gång varje gång du startar systemet. För att starta detta program, skriver du:
< stark > cd ~/Desktop/DMXWheel/dmx/deamon < / strong >
< stark > sudo./dmxd.bin & < / strong >
När programmet startar, det skriver ut några grundläggande statusinformation om USB-anslutningen och sedan går tyst medan det överför DMX kanaldata till DMX-gränssnittet. Observera att detta program måste vara kör som administratör (sudo), och körs i bakgrunden (&).
3. presentera färgerna
Det andra steget i att få saker och ting är att starta programmet DMXWheel. Detta program är det som skapar ett fönster som innehåller välbekanta färghjulet som du kan redigera med musen. Som ni kan se i denna bild, finns det en yttre ring med en hastigt linje som du kan dra runt för att ändra nyans, och en cirkel inuti center triangeln som låter dig justera mättnad och intensitet. När du flyttar den här kontrollen, ändras färgen på ljuset. Du kan starta programmet med hjälp av följande kommando (och avsluta programmet genom att stänga fönstret):
< stark > cd ~/Desktop/DMXWheel/DMXWheel/bin < / strong >
< stark >./DMXWheel.bin < / strong >