Rekursiv skapa objekt i Maya med MEL och 3D-utskrifter (6 / 9 steg)
Steg 6: Arrangera ditt objekt för 3D skrivare i noshörning
Gå till "Fil" i menyraden och välj "Öppna" i noshörning. Välj din nyligen skapade OBJ fil i popup-fönstret och välj "Öppna" för att få filen till Rhino. Ett OBJ import fönster kommer pop-up, men inga ändringar till detta kommer att behöva göras och du kan helt enkelt klicka på "OK". Vanligtvis, öppnas en OBJ-fil i Rhino i millimeter. Du kan ändra detta till tummen, om du vill, genom att gå till "Fil" i menyraden och välja "Egenskaper". När fönstret "Egenskaper för dokument" dyker upp, välj "Units" och "Modell enheter" rullgardinsmenyn och välj "Inches". Naturligtvis kan du helt enkelt lämna modellen i millimeter samt.
Nu kan du fritt använda "Flytta" och "Rotera" kommandon för att flytta och rotera objekt för att orientera dem ordentligt för 3D-skrivaren. Dessa kommandon kan användas av helt enkelt att skriva "flytta" och trycka "Enter" på tangentbordet och "rotera" och trycka "Enter" på tangentbordet respektive. Innan du aktiverar alla kommandon måste du markera alla geometri i scenen genom att klicka och dra över det hela med vänster musknapp.
Objet Eden 260V skrivs ut snabbare i X- och Y-axeln än i Z-axeln - därför har jag orienterade min fil att placera så mycket av objektet i X- och Y-axeln som möjligt. Med tanke på att 3D-skrivare kan ta lite tid att skriva ut, samt vara dyrt att köra, har jag också använt kommandot "Skala" (typ "skala" och tryck "Enter" på tangentbordet) att minska storleken på min utskrift till längre än 3" längs dess största axel. Detta kommer att påskynda saker och förhindra att Skriv ut kostar för mycket.