Rekursiv skapa objekt i Maya med MEL och 3D-utskrifter (4 / 9 steg)
Steg 4: Ändra skriptet variabler
Du kanske har märkt att rekursiva objektet inte ser samma som den i bilden jag förutsatt. Det är därför detta skript använder slumpvariabler för att avgöra var att placera varje sfär. Du kan fritt ändra dessa variabler för att generera olika effekter - helt enkelt ändra siffrorna inom alla "rand" variabler för att göra så. Till exempel "rand(-.49,.49)" kan ändras till "rand(-2,2)" - detta skulle göra skriptet flytta den duplicerade sfärer upp till 2" i motsats till bara upp till. 49". Var försiktig, dock - om du tar bort eller ändrar någon av de ytterligare objekt, som en "(",)","="eller","skript kommer inte längre att köras. Detta beror på att dessa är specifika objekt i skriptet som ger den särskilda instruktioner och inte ha dem helt enkelt gör att skriptet att misslyckas.
Du kan också göra objektet större genom att ha skriptet köras längre. För närvarande gör skriptet bara 200 dubletter. Om du vill kunna köra längre helt enkelt ändra den "tag ($countC < = 200);" till "medan ($countC < = 1000);". I slutet av dagen kan att räkna antalet vara vad du vill. En rolig övning är att se hur många objekt kan du göra innan kraschar programmet - min nuvarande dator börjar verkligen sakta ner runt 10k kulor...