Retro Joystick mus (3 / 8 steg)
Steg 3: Att få knappat
Att göra detta vi ska mappa joystickknapparna till tangenter som inte får användas så ofta (de behöver vara nycklar inte använda medan du gör dagliga saker som att surfa på nätet eller att skriva dokument (detta är att göra med programmering frågor men jag ska komma in i det senare))
Skruva loss alla skruvar på baksidan av tangentbordet (se till att få en gömd under fötterna (bild 2))
Ta bort baksidan bör avslöja något som bild 3, dvs en plast nyckel matrix och ett litet kretskort
Ta bort viktiga matrisen och separat över- och underkant (bild 4)
Ett tangentbord fungerar genom att ansluta två separata kontakter när en tangent trycks ned, så att varje nyckel gör en koppling mellan en unik uppsättning kontakter. Detta projekt fungerar genom att ersätta tangentbord knappar med joystickknapparna
Som joysticken knappar är alla kopplade till en 5 volt järnväg utseendet för nycklar (som du inte använder) på en av halvorna av matrisen som är kopplade till en kontakt (se bild 6)
Till exempel i mitt projekt använde jag nycklar i numpad som jag aldrig använder dem. I numpad jag grunda så pass den "/ 8 5 2 0" nycklar är alla anslutna till en kontakt så jag valde dessa nycklar.
Efter att hitta nycklarna måste du koppla vilken andra kontakt de ansluter till, görs detta genom att bara använda en permanent spritpenna för att spåra spåren på den andra halvan av viktiga matrisen (bild 7)
På denna punkt är det mycket användbart att lägga de två halvorna tillbaka på varandra och på en bit papper mark som kontakter
kroppen av tangentbordet är nu värdelösa men du kan använda det till ungefär så här