Riktning display för Arduino Robot - Scratch gränssnitt (4 / 6 steg)
Steg 4: Viktigaste kod
Programmet interface är mycket enkel och fungerar på en aldrig sinande loop.
Det första du behöver göra är att välja Start kostym - detta är det lila "switch" blocket i programmet. Detta block läser listan kostym och ger en rullgardinsmeny för dig att plocka.
Sedan kommer slingan efter en 1 sekunders fördröjning block. Inne i slingan plats och be och vänta block detta säger i programmet att skapa en ingång och vänta på ett svar, nästa operation är att ändra uppsättningen - till blockets nedrullningsbara lika med namnet på den variabel du skapade "undervisningen". och ange det till lika svar blocket.
Svaret blocket håller resultatet av ask ingående frågan. Så när skannern läser en vänster-kod motsvarar innehållet i svaret blocket variabel strängen "vänster".
Så har vi uppdaterat variabeln lika svaret på frågan - kan detta är användbar som ask frågan nu återanvändas.
Nästa del av programmet frågar en om fråga - om värdet i variabeln instruktion är lika en riktning t.ex. "vänster" sedan komplett resten av anvisningarna under den.
Detta innebär att kostym skulle kopplas till den gröna vänsterpil kostym och digital pin-inställningar används för att flytta roboten lämnade