Rita 2d och 3d g-force vektorer i labVIEW (3 / 3 steg)
Steg 3: 3D och 2D vektor Plot kod
All den vektor plot kod implementeras direkt i den huvudsakliga PmodACL plottning G-force Vectors.vi. Här vi byggdes av koden från de tidigare projekt.
Vector tomterna sig bygger på vanilj ActiveX 3d Curve Graph.vi. Denna VI kan hittas genom att högerklicka på panelen sedan följa flikarna Classic -> diagram -> ActiveX-3d Curve Graph.vi. Här VI accepterar tre 1-dimensionella matriser. Varje 1d-matris motsvarar en av de accelerometer axlar. För tomten att fungera kan ordentligt dessa 1d-matris bara innehålla 3 element. För att få vektorn visas korrekt på tomten, måste komponent vektorerna införas i mitten av matrisen (dvs array index 1). De andra två index ska innehålla nollor.
Med de ingående matriser ställa upp, nästa behöver vi konfigurera 3d tomterna att titta hur vi vill. Alla tomterna i projektet är 3 dimensionell tomter. Tomterna som verkar vara 2d är faktiskt 3d tomter, konfigurerad för att visa ett enda 2d-plan. Aisde från olika perspektiv, alla vektor Tomterna är konfigurerade på samma sätt. Jag tänker inte gå in i detalj om hur du konfigurerar varje enskild handling. Utan kommer att jag ge en översikt över hur tomt konfigurationerna fungerar. Därifrån kan du experimentera och ställa upp Tomterna som du.
Att starta,
.
.
.
.
.
Här är hur du får flytande koordinaterna till följa din vektor radslut.
.
Det sammanfattar ganska mycket hur du konfigurerar tomterna. Du kan prova att spela med andra inställningar för att räkna ut resten.