Robotics uppsökande för grundskoleelever (2 / 5 steg)
Steg 2: Bygga fältet
Vi använder ett byggsystem som kallas Tetrix, som omfattar olika aluminium bitar, motorer, växlar och hjul, för att göra våra konkurrens robotar. Tetrix delar består mest av klumpa ihop sig launcheren, som bilderna visar. Vi använde också delar från Lego Mindstorms NXT kit: NXT tegel (en mikrokontroller) kontrollerade motorerna och fått input från två Mindstorms touch sensorer (växlar). Manöverdonet som knuffade bollarna framåt gjordes också från Mindstorms delar. Vi programmerade boll launcher så att när antingen sensorn trycktes, två hjul (stoppad så att de passar bättre) skulle börja snurra och ett x-formad ställdon skulle skjuta en boll fram för att starta den. Det fanns en liten försening till efter varje skott så att barnen inte kunde bara hålla knappen. Klumpa ihop sig launcheren programmerades med hjälp av SATELLITPOSITIONERINGSSYSTEM språk.
Utanför balansräkningen ramperna gjordes med Tetrix delar och affisch skumgummiplattan. Deras vridningspunkter var off-center så att de skulle luta ett sätt som standard.
Upphöjd plattform gjordes från en kartong, som var röda och blå målen.
Vi använde ordet i fältet, skum plattor (desamma som används i FTC tävlingar). Väggarna i fältet var gjorda av PVC-rör och trä.
Allt detta tog några månader att designa och bygga, och vi gick igenom många versioner innan han gick på den här. För varje design testade vi det med faktiska robotar för att se hur bra det skulle fungera. (Vi hade inte några faktiska fjärdeklassare till hands för att driva dem, så vi fick använda freshmen istället.)