Rock papper sax ödla Spock skrivbord leksak (1 / 14 steg)
Steg 1: Välj en mikrokontroller
Första sak att tänka på är vad microcontroller och du använda för att driva ditt spel. Koden är mycket enkel och kräver knappt något minne så de flesta microcontrollers kommer lätt köra detta ur ett arbete med Computer power. Jag trodde först jag skulle använda en på Tiny 85 att driva detta och använda SKIFT register att styra lamporna men med tanke på de blinkande mönsterna jag ville och programmering extraarbetet gick jag mot den.
Med tanke på att jag inte skulle använda SKIFT register jag bestäms hur många totala digitala I/Os jag skulle behöva. Min konstruktions innehöll 5 lysdioder för datorns "kasta", 5 lysdioder för spelarens "kasta", 3 lysdioder för datorns poäng och 3 lysdioder för spelarens poäng. Jag behövde också en analog i att läsa fem knappar och en ytterligare I/O att styra en liten piezo speaker. Så totalt är det 17 digital outs och en analog i behövs.
Efter lite kort för att söka jag fast på Adafruits Pro prydnadssak 3.3V. Detta har 12 dedikerad I/Os och 8 analoga ingångar varav 6 kan betecknas som ytterligare I/o. Så med 5 av de analoga ingångarna som digitala I/Os skulle jag har 17 I/Os och fortfarande har minst en analog ingång. De 3.3V version av Pro prydnadssak också arbetat perfekt som jag planerat att använda en liten LiPo för att driva allt.