Rube Goldberg inspirerad marmor rulla - 1: a klass knorra - vecka 8 (5 / 5 steg)
Steg 5: Några andra tankar för dem som inte har sett under föregående vecka Tinerking för 1: a klass lektion planer på Instructables
EN viktig anmärkning på den fråga: "kan jag ta hem?"
Undantagslöst kommer att studenter vilja ta vad de skapa hem för att visa sina föräldrar. De är stolta över vad de har skapat, och det är en bra sak. En dra tillbaka till att låta eleverna ta hem vad de gör är att när eleverna har arbetat tillsammans i ett skapande, uppstår frågan om vem som får ta hem. Eller ännu värre, barn är ovilliga för att samarbeta eftersom de vill ta sin enskilda skapande hem.
På vår skola, löst denna fråga med en politik som vi delar med eleverna från början, vilket är att vad vi gör i Tinkering klass, vi stannar i klassrummet för att användas som inspiration för andra. Vi håll Tinkering klass torsdagar och varje 1: a klass lärare har en "mixtrande Station" för deras fria val tid på fredag eftermiddagar. Samma material och verktyg från dagen innan görs tillgängliga och studenter inbjuds att vara självstyrd i ytterligare knorra lektioner. För fredag fritt val har vi en "gör det och ta det" politik. Vad du skapar med Tinkering material och verktyg på fredag, kan de ta hem.
Mål & perspektiv på 1: a klass mixtrande Program:
Öppna utmaningar: Det finns inget "rätt" sätt att göra det, inga steg för steg-instruktioner. Utmaningar är utformade för framgång i en mängd olika sätt och låta studenterna att undersöka och lyckas på sina egna villkor.
Samarbete i naturen: Alla knorra utmaningar är grupp projekt där enskilda arbete kunde gå tillsammans med klasskamrater att skapa något nytt. Eleverna bygger tillsammans, att främja en känsla av att vara del av något större än de själva.
Material är vanliga objekt, återvunnet när så är möjligt: Utmaningar envision sätt att använda vanliga föremål på obekant sätt. Toalettpapper rullar, mjölkkartonger, pappersvaror. materialen är alla saker som barnen har hemma, så de kan fortsätta mixtrande.
Omfattar misslyckanden, hantera frustrationer och ihärdiga: "Ingenting är ett misstag. Det finns ingen win och ingen misslyckas. Det finns bara. Att fastna är firas som eleverna uppmuntras att se klibbiga poäng som möjligheter att lära.
Återkomma & iterera med "fritt val" knorra station: Material från varje veckas utmaning görs tillgängliga på ett "mixtrande Station" fritt val samtidigt tillåter studenter att utforska ytterligare och vara sig i sitt lärande.
Empati & berättande: Möjligheter att tala och lyssna ingår som en del av eftertanke tid. Elever dela berättelser om vad de har skapat och erbjuda gillandear för klasskamrater och färdigheter och förmågor de föra till gruppen.
Förbättra design känslor: Utmaningar värde form av objektet så mycket som dess funktion. Utmaningar är avsedda att vara estetiskt tilltalande och liva upp fantasi.
Respekt för material och verktyg: Verktyg och material är fordon för vår kreativitet och uttryck. Verktyg används korrekt och även om vi kan ibland göra en enda röra när knorra, vi städa alltid upp efter oss.
Kreativa förtroende: Ge barn att se sig själva som beslutsfattare och skaparna problemlösning, nyfikenhet, utredning: utmaningar är utformade för att främja förståelse för material och deras egenskaper och hur man manipulera dem för att skapa något nytt. Eleverna uppmuntras att sträcka och utforska, upptäcka vad annat de kan skapa.
Roligt! SPELA allvarliga arbete. Einstein sa, "Play är den högsta formen av forskning."