Rubiks kub Made Easy - aldrig glömma hur till lösa kuben igen! (77 / 79 steg)
Steg 77: Sammanfattning
OK, så du har gått igenom hela lösningen, antingen det eller du har hoppat vidare till slutet att läsa denna sammanfattning (Ja, jag klandrar inte du, jag göra det också), och du tänker-"det är inte lätt alls! Och vad är detta om att minnas det här? Jag kan inte ens förstå eller följa hans usel riktningar, mycket mindre minns något av det-den här killen är full av den."
Tja, ska visst, lösa kuben inte exakt en trivial fråga – det vara riktigt hårt! Men det är inte raketforskning heller, eller behöver inte vara. Nu Fridrichs lösning med ungefär 120 algoritmer att memorera och Petrus metoden, de är rocket science!
Denna lösning är egentligen inte så svårt. Förhoppningsvis du följa det allmänna konceptet för att lösa kuben och vet att den strategi jag tar (dvs, nyckelhålet, topp segment, nedre hörnen, nedre kant, då mellersta segment, placera först, sedan orientering, etc.) Låt oss bryta stegen ner.
Steg 1. Den första sektionens – det är samma som bara om någon annan metod. Göra allt som krävs!
Steg 2. Positionering den nedre hörnen - mycket lik flyttar till allestädes närvarande toppen till botten lager av lager strategi
- Du snurra botten slice tills antingen 2 eller 4 hörn är i sina rätta positioner.
- Om du behöver byta 2 hörn kan kontrollera du för att se om de är angränsande eller diagonal.
- Intill, du gör om Series1 flyttas en gång. Om diagonal, gör Series1 initiativ ett par gånger eller göra en alternativ Series1.
Series1 drag förklaras i detalj till stöd förståelse så du inte lita på muskelminne.
Så är steg 2 måttligt svår, men inte mer än andra metoder för positionering nedre hörnen. Det finns bara 1 rad flyttar av 8 steg du måste veta. 11 steg är för diagonal fall valfritt om du vill bli effektivare och gå för hastighet.
Steg 3. Et över den nedre hörnen
Detta steg är den mest komplicerade att förklara och tar upp större delen av denna handledning, men det är egentligen lättare än det verkar. Bara läsa över vad jag skrivit för steg 3 ger mig huvudvärk, så jag vet hur y'all måste kännas. Så låt oss försöka sammanfatta det.
Den förvirrande delen är verkligen alla sätt dessa hörn kan vara orienterade fel. Men när du kan känna igen de olika fall, blir det lättare eftersom flyttar inte verkligen så svårt.
Fall a: Alla 4 är korrekta så att du är klar!
Fall b: 3 fel hörn, så att du Series2 om du vill vända alla tre: 8 steg och du är klar.
Fall c: 2 fel hörn.
Du har ett val – gör Series2 ett par gånger och så småningom kommer du med mål b. Gör serie 2 igen och du är klar. Inte det snabbaste sättet, men du får det med att samma röra.
Eller du kan sätta lite mer eftertanke det och få det gjort snabbare. Du har 2 hörnet delar som måste vara spegelvänd, höger? Så knäppa ett hörn att där det är rätt och vad har du? Ett grundligt förstörd kub. Om du återför stegen exakt, ska du vända röran och ha allt sätta tillbaka igen rätt? Men vad bra att gör? Du ska bara knäppa att ett hörn tillbaka till där det är fel igen.
Så tricken är, innan du "ångra" dina drag, ersätta din hörnet kub som du har gjort rätt med andra hörnet kuben (dess partner) som fortfarande är orienterade fel. Nu när du vända dina drag, att andra partner hörnet kuben kommer flip och walla! Du har både hörn vänt och resten av kuben tillbaka till hur det var.
Du kan enkelt komma med dina egna drag för detta och sedan vända dem, så egentligen finns det ingenting att memorera här, men jag ger dig 2 versioner av vad jag gör. Det finns 2 versioner eftersom de par av hörnet kuber kan vara vänt fel på 2 sätt – den översta färgen kan stå inför höger & vänster eller de kan ställas inför framåt. Måste du identifiera vilken väg de står inför och göra rätten drag.
Så du ska göra Series3 flyttar som är endast 5 till knäppa en tränga någon, sätta partner hörnet i UR position och återföra dessa 5 drag.
Det är en lång omständlig förklaring men egentligen ganska ett enkelt koncept, och de 5 rör sig verkligen inte behöver memoreras som du bara vända en hörnet bit vilket sätt du som och vända de flyttar.
Fall d: 4 fel hörn
Återigen är det en massa ord och en lång förklaring, men du måste verkligen bara 2 par hörn att vända istället för 1 par, så det är bara mål c gjort två gånger. Men du har att räkna ut vilka 2 hörn till paret tillsammans så finns det vissa trodde inblandade, men återigen inget svårt och inga fler drag att memorera.
Så du kan se steg 3 kräver bara några förståelse och tänkte, men rörelserna är få och lätt. Fall b har 8 drag, och ärende c endast 5 flyttar som inte behöver memoreras.
Steg 4. 4 kant bitar av sida 2
Lätt & intuitiv – detta är där att nyckelhålet lyser. Du använder helt enkelt mellersta segmentet och nyckelhålet för att sticka i kant bitar till sidan 2. Jag ger dig en 3 flytta serie men igen, det är så lätt att följa och förstå det finns ingen anledning att memorera denna flytta heller.
Steg 5. Fyll i det nyckelhålet
Series5: flytta en 5 serie som fyller i nyckelhålet som lätt har förstått och memorerade.
Steg 6. Position 4 återstående bitar i mellersta segmentet
En enkel process med hjälp av Series6, flyttar 4 som roterar 3 kant bitar runt CCW, lätta att begripa och förstå.
Steg 7. Orient 4 kant bitar i mellersta segmentet
Du ska vända 2 kant bitar på en gång här, så om du bara har 2 kant bitar som måste vändas, du gör Series7 flyttar en gång och du har en löst kub. Om alla 4 kant bitar är misoriented, ska du upprepa Series7 igen och du är klar.
Series7 är en av de svårare serien drag att förstå, men det är bara 5 drag och sedan en twist i det övre segmentet, och sedan de 5 drag återförs, så det är inget svårt att förstå och memorera antingen.
Där har du det. 7 steg och 7 flytta serie som löser kuben.
- Series1: 8 drag
- Series2: 8 drag
- Series3: (valfritt) 7 flyttar fram sedan vändas
- Series4: 3 drag
- Series5: 5 drag
- Series6: 4 drag
- Series7: 6 flyttar fram sedan vändas
Alla utom för steg 2 & 3 är korta med lätt att förstå flyttar. Steg 2 & 3 (nedre hörnen) har flera varianter (fall) måste du känna igen, och två 8 flytta serie (Series1 & 2) som är de svårare, utan skiktad lösningarna också måste ta itu med dessa nedre hörn på samma sätt. Resten av rörelserna är en bit av kakan! Om du inte redan, ge det ett försök!