Rutan engagemang (från 3DS och ZBrush till verkligheten) (8 / 16 steg)
Steg 8: Zbrush 3: raffinering Decor med hård yta tekniker
När jag var nöjd med formen på hår bit, jag använde funktionen DynaMesh * till återskapa mesh med en helt jämn fördelning av fyrkantiga ("fyrhjulingar") polygoner. Jag ville sedan raka bort och förfina vissa ytterligare kanter för att göra segmentet mer naturlig. För detta använde jag verktyget Kurva klipp (Skift + Ctrl dra). Jag ville kunna markera och redigera de områden jag hade utsatt från rakning av polys diskret. Jag högerklickade på arbetsplats medan Klippet kurvan var aktiva och valt alternativet Poly grupp på menyn. Detta skapade en ny poly grupp som jag kunde välja och isolera varje gång jag använde den klipp kurva.
Som jag började att anlända på en mer tilltalande form jag använde hPolish, plattar, och Trimma adaptiv borstar för att jämna ut maskorna till en mer polerad design.
Jag ville hålla penseldrag ren och jämn så jag aktiverat alternativet Lata musen (L) under Stroke lastpallen. Lata musen fungerar som om muspekaren var att dra en sträng bakom det med aktiva penseln bifogas i andra änden. Detta får mig att styra riktningen på min stroke med som lite Darr som möjligt.
Jag bestämde mig för att jag ville ange några grova hårstrån innan jag flyttade till nästa steg. Jag valde Rake borsten, ändrade intrycket till ZAdd och ökade Lata musen slaglängden. Ett par av linjer skapade det resultat som jag önskade.
DynaMesh är ett bra verktyg för att återuppbygga ett objekt till en ren modell av fyrhjulingar när du skapar din grov form. Men DynaMesh kan och kommer att utplåna finare detaljer så jag försöker att begränsa dess användning till de tidiga faserna av modellering en viss form.