Rutan engagemang (från 3DS och ZBrush till verkligheten) (9 / 16 steg)
Steg 9: Zbrush 4: införliva och blandning Decor
Nu när jag har gjort en grundläggande "hår bit" var det dags att kopiera det till ett antal delar som jag kan forma till den full hår. Jag dupliceras och speglade håret till en serie av sub verktyg. Jag sedan bifogas ansikte mesh och använde verktyget transponera för att flytta hår bitar i ett område som tillnärmas området hårbotten. Jag använde verktyget transponera igen för att skapa masker genom att hålla Ctrl-tangenten medan du drar. Efter oskärpa masken kunde några gånger jag använda verktyget transponera för att skapa mjuka böjar i konturerna av håret. Jag skulpterade flödet av håret av omväxlande användning av införliva med Flytta och Flytta elastisk penslarna.
Jag behövde lägga till något extra kropp för att fylla mellanrummen mellan de hår delarna så jag använde ClayBuildup och saneras med Trimma adaptiv, plattaroch hPolish borstar. Jag beslöt att slå samman färdiga håret med ansikte mesh. Det gör valt jag Merge Visible från verktygspaletten sub. Detta skapade ett nytt verktyg som består av alla hår och ansikte delar. Jag bifogade verktyget samman och dupliceras det. Jag så utförs en DynaMesh operation på den två gånger för att skapa en fast maska av fyrhjulingar. Jag ställa in upplösningen lite hög (512) att behålla så detaljerat som möjligt. Förlust av fina detaljer är oundvikligt när du använder DynaMesh (även om du bör aldrig riktigt lägga till fina detaljer tills du är klar med DynaMesh) men jag var kan återställa den ursprungliga detaljerat med en kombination av Alla projekt och Z projektet borste.
Jag vände bort synligheten för alla andra sub verktyg så att endast den sammanslagna hår/Head sub och DynaMeshed sub kunde ses. Jag har sedan valt verktyget Dynameshed sub och hit Alla projekt på sub verktygspaletten. Gör så projekt skulpturala detalj från synliga källa maskor på den markerade mesh. Resultaten var mestadels bra men det fanns några jaggy månghörnigt artefakter. Lyckligtvis, det var mycket lätt att städa med borste ZProject . Detta verktyg är som en manuell inställning till Projektet alla operationen. I grund och botten är så det fungerar att det driver (ZSub) eller drar (ZAdd) din arbeta mesh i form av din källa mesh. Jag kunde måla det ursprungliga detaljen tillbaka i min maska genom att växla mellan ZSub eller ZAdd med Alt-tangenten.
En sista steget var att plocka ut några ytterligare detaljer med Rake och nyp borstarna och skapa fokusområden.