"Simon" CPE 133 slutlig projekt (2 / 6 steg)
Steg 2: Andra Finite State Machine
En gång LED mönster verk, vi måste kunna få användarens indata för att se om de är antingen rätt eller fel. Simon, måste varje del av mönstret matchas för att slå spelet. I denna Mikronesiens hade vi två stater: vänta och check-input.
Check-input tillstånd:
I detta tillstånd, vi var tvungna att skapa en modul för att kartlägga knapparna till det respektive lysdioderna. Vi använde knappar istället för växlar för att efterlikna spelet typ av det riktiga spelet Simon. Vi hade också en annan modul för jämförelsen mellan användarens inmatning och det verkliga mönstret visas av lysdioderna. Om användaren var korrekt, spelet skulle överföras till första Mikronesien och ett nytt mönster skulle genereras. Om indata inte matchade, skulle då det gå till spelet över statligt i den tredje Mikronesien. När checken ingång staten skulle finish (spelarens ingång är rätt eller fel) det skulle överföra tillbaka till tillståndet wait.
Vänta stat:
På motsvarande sätt till första vänta staten, skulle detta tillstånd agera som en håll för programmet. När räknaren max skulle vara hög det skulle gå till check-input staten, eller annars Mikronesien skulle stanna i wait.