Skapa animering och spel: kapitel 1 komma igång. (4 / 5 steg)
Steg 4: Det hela börjar med en punkt
Öppna verktyg för Propeller och skriv upp följande program:
(När du skriver CON, OBJ och PUB bakgrundsfärger kommer att ändra.)
Programmering anteckningar för TV-användare:
Om du använder TV-version av SLUG, ändra tv.start(ColorMode) till helt enkelt tv.start.
Också ändra tv: "slug_vga_renderer" till tv: "slug_tv_renderer".
Programmering anteckningar för VGA-användare:
Om du använder den en icke VGAplus256 eller standard Parallax VGA krets,
använda den ursprungliga SKOGSSNIGEL-drivrutinen (andra länken i SLUG i kapitel 1). Ändra tv.start(ColorMode) till tv.start.
När allt är skrivit i spara programmet i samma mapp extraherade du SLUG arkivet till, tryck sedan på F10 för att skicka programmet till din Propeller. Om allt korrekt inskriven, bör du ha ett enda block i mitten av skärmen.
Låt oss bryta programmet i begripliga delar...
Jag kommer in i djup om hur varje avsnitt fungerar i nästa kapitel, men för nu ska vi bara titta snabbt på vad du skrivit.
CON är avsnittet Konfigurering av vårt program. Vi har ställt de variabla ColorMode att välja mellan 256 färg VGA-läge (1) och 64 färg VGA-läge (2). Inställningarna som är etablerade i avsnittet CON i ett program hela konstant i hela programmet.
OBJ är avsnittet objekt i vårt program. Här kan vi uppmana ready-to-use program (kod/objekt) och inkludera dem för användning i vårt program. Vi har i objektet "Propeller" och förklarade sitt namn till vara system. Vi har också kallas i objektet "slug_vga_rendering" och förklarade det är namnge tv.
PUB definierar en funktion som "offentlig" program. I det här fallet heter vi denna PUB, "Main". Detta har blivit till början av vårt faktiska program när vi definierat "konstant" variabler i CON, och bjöd in några ytterligare kod i OBJect.
Alla som arbetar och vi har inte gjort något intressant ändå! Vänta på det! Vi är i bra saker nu!
system. Clock(80_000_000) definierar hastighet detta program kommer att köras på vår Propeller styrelse. De flesta Propeller konfigurationer kör med en hastighet på 80Mhz, utsetts av systemet. Klockan varje gång vi kör programmet. Detta är en av de kommandon jag ska helt enkelt be er att ta mitt ord för just nu.
TV.start(ColorMode) startar SLUG rendering koden med hjälp av inställningen i CON.
tv. CLS(0) rensar skärmen med färg 0 (svart).
TV.Plot(64,45,43) tomter ett enda block på skärmen på plats 64,45 (x, y platser) och i färg 43.
Saker att prova! Lär dig genom experiment!
1)
Kom ihåg att föraren är 128 block över skärmen. 64 är i mitten mellan höger och sida sida av skärmen.
Det finns också 96 block mellan toppen av skärmen och längst ned på skärmen. 45 är igen i mitten.
Försök att ändra dessa nummer och kör programmet med F10.
2)
Beroende på vilken rendering drivrutin du använder (TV, VGA-64 eller VGA-256) har du tillgång till 64 eller 255 färger.
Prova att ändra 0 i tv. CLS linje eller 43 i tv.plot linje att ändra färger.
3)
Prova att lägga ett annat tv.plot kommando precis nedanför den finns redan i programmet. Ändra x, y och färger.