Skapa ditt första spel: Del 1: skapa karaktär och rörelse (3 / 6 steg)
Steg 3:15 bud
onClipEvent(enterFrame) {
hastighet = 10;
IF(Key.isDown(Key.up)) {
denna ._y-= hastighet;
}
IF(Key.isDown(Key.Down)) {
denna ._y += hastighet;
}
IF(Key.isDown(Key.Left)) {
denna ._x-= hastighet;
}
IF(Key.isDown(Key.Right)) {
denna ._x += hastighet;
}
}
Okej, är jag säker på att detta är helt förvirrande till dig. Om inte, bra jobb. Första saker, onClipEvent(enterFrame) {
}
betyder bara att allt är i klammerparenteserna kommer att ske varje bildruta.
IF(---) {
}
Innebär att om vad i parentesen händer, något annat kommer att inträffa. I vårt fall innebär det om en piltangent trycks, vi vill ha bollen att flytta.
Key.isDown(Key.UP)
Detta säger att när en knapp trycks ner, eller ner, i detta fall upp piltangent, att något kommer att hända.
denna ._y
Innebär att "detta" vad någonsin "detta" kan vara, i vårt fall bollen, och det är y-koordinaten
hastighet = 10
Hastigheten är en variabel som jag skapade som är lika med tio, så när jag säger: detta ._x += hastighet;
Det betyder att bollens x-koordinaten (gå rätt) ökning av hastighet, vilket är lika med tio.
Y-koordinater är vänt i Flash, subtrahera kommer att göra något gå och lägga till gör något gå. X-koordinater är normala, att lägga till gör något gå höger och vice versa när du subtraherar.