Skapa en 3D tryckta 3D fraktal (4 / 9 steg)
Steg 4: Skiva det
Vi ska hoppa genom den första bågen med en funktion som kallas Voxel stackar. Vi använder detta för att skära våra objekt i tunna skivor som kommer att företrädas av en serie svartvita bilder. Då ska vi använda Fiji för att montera de in i en riktig 3D nätobjekt.
Om vi har tur och vår form samarbetar, då är detta en no-brainer.
1) tillbaka i huvudfönstret i Mandelbulb 3D tryck på fliken verktyg och sedan på Voxelstack knappen.
2) tryck på knappen märkt Import-parameter från viktigaste. Detta kopierar våra fraktal form från huvudfönstret till Voxel export fönstret. Du kommer inte se din hela objektet på denna punkt, kanske bara en handfull kuber- eller ingenting.
Denna del av processen är mindre förutsägbar än de andra. Detta är en anledning till att jag valde de start parametrar som vi använde. Om din form är ungefär samma storlek som den ursprungliga förinställda, då kan vi helt enkelt ange några specifika värden här och vi ska vara redo att gå.
3) hitta posten Övergripande skala . Tryck som pil ner 9 gånger, eller anger .42 i alla 3 av X, Y och Z skala alternativ. Detta ändrar storleken på våra objekt. Du bör se delar av ditt objekt trätt vy.
4) hitta Z offset post och ändra det till 22,5. Detta flyttar våra objekt närmare till "kamera".
Du bör nu se en chunky, låg rez version av ditt objekt. Tänk på att visningsområde som en stor kub full av mindre kuber. Vad vi vill är att objektet ska vara flytande i mitten (osynliga) rutan. Vi vill också att fylla upp de flesta av rutan.
5) leta efter de Max förhandsgranskningsstorlek alternativ. Välj 256. Klicka på knappen Beräkna . Du bör se formen dras tillbaka till fronten. Detta är lo-rez skivor som dras och staplade inom rutan visning.
6) titta på sslices som de är dras. Din form är nog allmänt sfäriska. Eftersom skivorna dras bör du se den synliga delen av ditt objekt börja små, sedan växa större som den når mitten, då mindre igen som det når fram. När det har dragit alla 256 segment, bör du se en spöklik version av din hela objektet.
Detta är ett bra ställe att ta ett beslut om huruvida detta är en bra kandidat för 3D-utskrifter. Du kan se inälvsprodukter av objektet som det dras och kan få en bättre bild i huvudet av sin sanna form. Är alla delar ansluten? De tunnaste sektionerna kommer att stödja formen? Du kommer också vill överväga begränsningar i din 3D-skrivare.
7) om ditt objekt ser ut som det klipps av i kanterna - kanske som en marshmallow stoppade i ett glas låda - är det för stort. Använd knappen övergripande skala göra objektet mindre tills det passar.
8) om ditt objekt är off-center och klipp av på ena sidan, använda X, Y eller Z kompensera inställningar för att flytta den närmare till mitten. Om du inte flyttar kameran i "Hitta en fraktal form" steg, kommer inte förmodligen måste du ändra dessa förskjutningar.
När objektet ser centrerad och skalas korrekt är vi redo att export av bilder. Vi behöver en tom mapp att hålla dessa bilder tillsammans med några andra filer som vi ska skapa när vi går.
9) hitta alternativet märks DE: och ändra den till 3. Du kan tänka på detta som den tjockleken på väggarna i ditt objekt. Om du har smala bitar eller detaljer som är för små att skriva ut, kan du öka värdet för att "blåsa upp" ditt objekt. Ett lägre värde DE kan fungera med en tjockare, fast form.
10) Ange alternativet Z skivor till 800. Detta kommer att skapa 800 bilder som är 800 x 800 bildpunkter. En bra, medium rez scan. Om ditt system är låg på RAM-minne du kan prova något runt 500 skivor. (Du vet om 800 är för mycket om du får ett av minnesfel när vi använder Fiji appen.)
11) klickar du på knappen Output mapp och välj en tom mapp att lagra bilderna.
12) klickar du på Start rendering skivor . Bildsegment börjar rendering över i 3D Mandelbulb-fönstret.
Titta på dem när de ritar ger dig mer information om strukturen på ditt objekt. Detta kan hjälpa dig att avgöra om DE: inställningen från steg 9 är att ge dig de resultat du vill. Det är ok om det inte finns några tomma, svarta ramar i början eller slutet. Det finns en bildruta nummer räkna på Voxelstack fönstret som kan hjälpa dig att bedöma progess.
13) om du inte gillar vad du ser som skivor rendering du kan slå på Stop-knappen i huvudfönstret, sedan gå tillbaka till fönstret Voxelstacks du vill göra ändringar. När alla skivor är klar rendering på Stop-knappen kommer att ändra tillbaka för att säga beräkna 3D, och det kommer vara 800 skinande nya bilder i din spara mappen.
14) gjort och gjort. Denna form kan sparas för senare. Tryck på fliken Spara och sedan på Spara komplett M3i knappen i huvudfönstret. Välj ett filnamn och spara din skapelse. Du kan använda detta senare precis som du använde första förinställda filen.
Jag visar en mer allmän version av denna process i denna video tutorial: