Skapa en 3D tryckta 3D fraktal (3 / 9 steg)
Steg 3: Hitta en fraktal form
På denna punkt skärmen bör se ut ungefär som den första bilden. Med fönstret Navigator öppna och första förinställda formen synliga och paletten utvidgas till höger. Detta är ett trångt fönster, men vi är bara efter några av skjutreglagen.
Var försiktig med knapparna längst ned i fönstret navigering. Detta är ett otroligt roligt sätt att flytta kameran runt och utforska form. Jag hoppas du spelar med dem efter denna tutorial - men den "skiva det" steg fungerar inte lika lätt om du rör på kameran.
1) smack i mitten till höger ser du först av 3 formler som styr denna form. Detta första en är märkt sphereIFS. Du ser dess variabler som anges nedan, tillsammans med reglagen.
2) precis till vänster är en liten väljare för formel. Klicka som upp pil två gånger, gå till Formel 3. Det bör märkas genIFS. Känn dig fri att mixtra med någon av parametrarna, men den här kommer att ge intressanta resultat snabbt.
3) finns en rullningslist gömmer sig nästa de tre reglagen. Sväva din mus det och Skjutsedan längst ned i listan över genIFS variabler. Leta efter poster märkta Rotation X, Rotation Y, och Z Rotation.
4) Greppa tag i en, skjut lite och titta på förändringarna i Navigation. Nya former!
5) goof runt med reglagen och få en känsla för hur former ändras. Växla mellan de tre formlerna om ya som. Tänk på att fysikens lagar börjar gälla när du skriver ut det här.
6) också du att försöka hålla formerna inom vyn kameror, lite större eller mindre är ok. Detta kommer att underlätta nästa steg. Om du verkligen behöver att zooma in eller ut lite, kan du zooma kameran med mushjulet (eller w och s-tangenterna).
7) det är mycket troligt att du stöter på former som dölja kameran Visa eller skjuta i rymden, eller försvinna. Din bästa insats på första blir att ändra en glida långsamt, sedan flytta till en annan och se hur ändringarna påverkar varandra. Kom ihåg att du alltid kan driva denna Parameter knapp för att återställa allt.
8) när du har hittat en form du, tryck på knappen Visa till Main till vänster. Detta skickar din nya formen tillbaka till fönstret huvudsakliga rendering.
9) Klicka tillbaka över till huvudfönstret. Tryck på knappen Beräkna 3D. Detta ger dig en mer exakt bild av din form. Om du vill göra fler ändringar, gå tillbaka till fönstret Navigator att mixtra och Använd vyn till Main-knappen igen.
Nu är vi redo att börja resan från virtuella objekt till verkliga livet doodad. Vi kommer att fortsätta med Mandelbulb 3D i nästa steg.
Framåt!
Jag har spelat in en screencast visar dessa (och andra) steg.