Skapa en 3D tryckta 3D fraktal (7 / 9 steg)
Steg 7: Städa upp din Mesh
Här är en annan app med ett överväldigande antal funktioner. :) Vårt mål är att minska antalet polygoner som utgör vår mesh och jämna ut några av den jaggies orsakas av skivning processen. Vi måste också se till att maskorna är korrekt formaterad och skalas för utskrift.
1) ladda upp Meshlab. Från menyn Välj Arkiv -> Importera Mesh...
2) öppna filen .obj som vi skapat med Fiji. Det kan vara en minut eller två innan objektet importeras och visas.
Just nu våra objekt är typ av inifrån-ut. Det är därför det ser mörka.
3) menyn Välj filter -> Normal, krökning och orientering -> Invertera ansikte orientering. Klicka på knappen Verkställ sedan på Stäng . Nu dina objekt ska vara synliga.
Ett par snabba rengöring steg...
4) menyn Välj filter -> rengöring och reparera -> Sammanfoga nära hörn. Lämna inställningar på defualt (1%) och tryck Verkställoch sedan Stäng. Detta kommer att kombinera några punkter på modellen som är mycket nära varandra.
5) menyn Välj filter -> Remeshing, förenkling och återuppbyggnad -> Nära hål
6) nu lite av Voodoo formateras korrekt i ansiktet på objektet. Från menyn Välj filter -> normaler, krökning och orientering -> styra alla ansikten Coherently . Förmodligen ser du inte alla visuella ändringar på detta steg.
7) detta är möjligtvis den bästa menyn Alternativ evar. (^_^) Från menyn Välj filter -> Remeshing, förenkling och återuppbyggnad -> Quadric kanten kollaps decimering ! Detta minskar låt oss antalet polygoner som utgör våra objekt. Vi kommer att skjuta för ca 99.000 ansikten, eftersom detta är den önskat nummer på Shapeways. De accepterar upp till en miljon polys men det är nog bäst att hålla det enkelt för nu.
8) där det står målet antalet ansikten, sätta 99000
9) check boxarna märkta: bevara Normal, Optimal Position, Planar förenkling, och efter förenkling. Avmarkera de andra.
10) Klicka på tillämpa. Meshlab analyserar din mesh och återuppbygga den med 99.000 polygoner. Du bör se antal ansikten som anges längst ned på skärmen ändras när det är gjort.
11) låt oss släta formen lite. Från menyn Välj filter -> utjämning, spackling, och Deformation -> HP Laplacian smidig. Tryck på applicera sedan Stäng. Massor av andra utjämning alternativ i menyn om du vill experimentera.
Välsignade nudlar - vi är nästan klara!
12) menyn Välj Filter -> rengöring och reparera -> ta bort ansikten från icke grenrör kant..
Nu behöver vi bara att skala våra objekt så att skrivaren vet hur stor den ska vara. Tänk på att större och tätare ditt objekt, desto mer kommer det att kosta. Kolla in dessa riktlinjer från Shapeways för mer detaljer. Jag skulle rekommendera att försöka ett litet objekt på första, kanske 50mm på en sida.
15) menyn Välj Fliters -> normaler, krökning och orientering -> omvandla: skala
16) två distinkta steg vi ska utföra i det här fönstret. Först ska vi se till att objektet passar i 1 x 1 x 1 enhet box, då vi ska skala det upp till den storlek vi vill ha.
17) kontrollera rutan markerad skala till enhet bbox. Tryck på applicera. .
18) ditt objekt kommer troligen att försvinna. Det har inte gått, bara dölja. Tryck på CTRL-H se det igen.
19) Avmarkera skala till enhet bbox. Se till att Enhetlig skalförändring är markerad.
20) där det står X-axeln, ange 5. Klicka på tillämpa. Skriv 10i rutan samma X-axeln . Klicka på tillämpa. Detta ger oss ett objekt som är 50mm (ca 2 inches) över. Två justeringar är nödvändiga eftersom den förfrågande processen tar bara värden upp till tio. Gå lite större om du känner dig modig och har inget emot att spendera lite mer på Skriv ut.
Känn dig fri att fundera om det här steget i tum om det är lättare att visualisera. Ange 2 för en 2 tums bred modell, i X-axeln värdet i steg 20. Se till att komma ihåg vad enheten för skala du använde i steg, så att du kan inkludera att info när du laddar upp filen för utskrift.
21) Spara den! Från menyn Välj Arkiv -> Exportera Mesh som
22) från rullgardinsmenyn Välj STL filformat och spara filen. Kan också uttrycka det med alla de andra filer vi har skapat.
23) Gjort. Dags att bege dig till Shapewyas, Ponoko eller telefon upp din coola kompis som har sin egen 3D-skrivare.
Här demonstreras i den här videon börjar vid ca 19:20