Skära saker i hälften (13 / 15 steg)
Steg 13: Tube gjutgods med ventilation kanalisation del 1
Efter att min geometriska cylinder pjäs, beslöt jag att utmana mig själv genom att lägga till en förvrängd cylinder eller ett rör som ändrar riktning flera gånger. Den svåra biten var att hitta ett material som kunde tåla värmen i höga volymer av harts, bo vattentäta och ta bort lätt från gjutning efteråt. Dessa tre kriterier hjälpte mig att bosätta sig på ventilation kanalisation. Jag ställa upp småskaliga försök med aluminium veckad kanalisation, klar plast kanalisation (för temperaturer upp till 250 grader Farenheit) och folie kanalisation klädda med plast. För dessa tre försök, jag fyllde formarna med samlade material jag skurat från soptunnor vid piren 9: bitar av trä som jag klippte och målade med flera färger, trasiga stenar, kasseras laserskurna akryl, aluminium cut-off och tyg. Alla tre gjutning material fungerat väl: inget läckage, något lätt bort från gjutning efteråt, och inga problem på grund av värmen. Jag gillade den klar plasten och veckad aluminium bästa, så jag bestämde mig att arbeta med dessa i större skala för mitt sista projekt.
För de större skala, jag samlat följande material som aggregat: garn, trä, salt, vulkaniskt vaggar, träkol briketter, utökad aluminium, kasserade 3D utskrifter, sweatshirt material och vinyl. Jag sätter upp rören på plast brickor och över hinkar, förseglade bottnarna med silikon, och sedan kastade en 1" lager av harts i botten för att se till att försegla skulle hålla. Två dagar senare, jag hällde i kåda till ungefär halva höjden av varje mögel--några gallon i varje rör.
Problemet med små försök är att volymen, särskilt när gjutning, är en kritisk faktor. När jag ökade volymen av kådan i min gjutgods, orsakade detta ökade tryck krusad aluminium läcka på flera ställen. Bort plasthöljet skulle sträcka, som en orm svälja en häst, och sedan så småningom punktering med pressa av de objekt som pressas mot innerväggar. Jag fann att jag var tvungen att förstärka min formar med silikon och tejp och även då stämma mig själv till några läckor här och där. I framtiden, tror jag jag kan fortfarande använda dessa material som formar om jag arbetat med flera lager och en harts som härdar snabbt, hälla ett 2-3 tums lager varje dag i några veckor.
Som sagt, jag var mycket spännande att se rollbesättningarna när jag hade klippt dem öppna. Jag var intresserad av att se att röda vulkaniska klippor i varje gjutning färgad ogenomskinlig vit kådan och gjorde den till färgen aprikos glass. Detta var oväntat, men fungerade bra med resten av färgpaletten.