SketchUp tricks för 3D tryckta delar (2 / 6 steg)
Steg 2: Låt oss göra det!
Vi börjar Sketchup (SU) med en tom sida.
Inställningar bör vara i mm.
Varning Observera:
När det är möjligt använda rullhjulet på musen för att zooma in objektet när du gör något.
När arbetar i en enda ruta switch cam till den vyn, som i vårt fall framifrån, och använder endast handverktyget och zooma för att flytta runt men inte luta eller panorera runt.
Mest fel linjeföring resultat i användaren inte använder fast cam visningar ;)
Också inte hur ändra färgen på punkter och linjer när du matcha något - detta är mycket hjälpsamt.
Som vi vill skapa en Sphericon, finns det flera sätt att göra detta.
Men jag ska försöka att göra på ett sätt som kan användas för andra modeller också, så du kan lära dig hur du skapar komplexa objekt utan att ha dem delvis förstört när jag försökte fixa STL-fil.
Tankarna bakom det:
När du skapar en 3D-modell i SU kommer du förr eller senare stöta vissa gränser med verktyg.
En av värsta är följa mig verktyget när du använder det på relativt små föremål med en massa rundade former.
I många fall sluta du med något som är ofullständig, inte följt de ange sökvägen korrekt eller kom ut helt unexpeted.
Jag gjorde använt quiete några timmar nära operatören härdsmälta tills jag hittade en väg.
Samma problem när du vill matcha ett objekt till en annan.
Inte bara gör du slåss med 3 dimensioner under placeringen utan mer ytterligare är det nästan omöjligt att få en del exakt där du vill det - det är där justera plugin kommer händig.
Sist men inte minst vi alla skapat fina snygga modeller som innehöll thausands fel, för det mesta en onlinetjänst eller Netfabb kan reparera dem, men ibland de vägrar fortfarande att skriva ut.
Och om du någonsin försökt att skapa två halfs från ett objekt så kan skrivas bättre vet du hur svårt det kan vara att verkligen matcha delarna.
Vad är en Spericon och varför gör vi en nu?
Jag tänker inte gå in på detaljer, kolla Wiki eller den fina Instructable kopplad på första sidan för det.
Vi gör en som det en fin leksak och visa hur du använder de verktyg som jag nämnde.
Börjar med en sqare...
Eftersom vi behöver en strängpressad form och vill inte spendera timmar att skapa det vi börjar med ett torg.
Ändra för att framifrån och skapa en låda med 30 av 30 mm.
Du kan använda musen för att få sie rätt men jag tycker att det är lättare att skriva 30; 30 till den littly rutan i nedre högra hörnet ;)
Starta från stadens samordna och skapa rutan till höger
Det bör se ut så här nu:
Nästa vi skapar två pekar på röda X-axeln för senare användning.
Starta från samordna center och flytta med mätverktyget till höger,
Ange 75 i den lilla rutan.
Gör samma sak till vänster och det ser ut så här:
(Observera två "prickar" på den röda linjen!)
Nu börjar vi att skapa våra klipp ut delarna så vi få en fin snygg Sphericon.
Första vissa linjer och halva cirklar, halva cirklar är inställd på 3mm lång och 1,5 mm för diametern.
Nästa Rita vi två cirklar, en av 5mm radie, den andra med 3mm radie som visas.
Den stora en starten från centrera, liten en där den diagonala linjen möter den stora cirkeln.
Nästa steg är att skapa en båge.
För detta skapar vi två riktlinjer i en vinkel på 25° från diagonal mittlinjen.
Om riktlinjerna uppfyller är den lilla cirkeln vår första fastsättning, den andra där cirkeln i hörnet möter den diagonala linjen.
Inte i ovanstående bild hur ändrade färg på bågen!
Detta anger att det är tangient att i kretsar, vilket betyder att du har inga bulor eller hörn.
Upprepa processen på andra sidan av den lilla cirkeln att ansluta cirkla i längst ner till höger på samma sätt.
Som vi behöver bara den yttre, runda formen är det dags att ta bort alla rader som vi inte behöver.
När gjort det bör se ut så här och ger oss extrudering profilen:
Naturligtvis är en Sphericon behöver vi denna profil två gånger så att vi kan skapa det rätta området.
Så det första vi kopiera vår form, då vi träffas dem på rätt plats med verktyget justera.
Första är åtgärd att välja mittpunkten för rörlighet på den del vi vill flytta.
Lägg märke till den gröna pricken?
Vi använder den kopia delen som vi vill behålla ursprungliga i mitten av koordinatsystemet.
Nästa steg är att välja inriktningen.
X och Y.
Till X använder vi den nedre kanten av vår kopierade del för Y den som går upp på Y-axeln.
Som ni kan se orientering för de återstående görs axeln automatiskt.
För att placera vår sida måste korrekt vi nu definiera samma punkter i den ursprungliga delen till vänster.
Och vi använder samma punkter, så börjar i det nedre vänstra hörnet för ursprung och längs x-axeln av delen för X-axeln riktning.
Men eftersom vi vill ha ut en del som ska speglas z-doe inte gå på delen men ner på koordinatsystemet - notera den littly dot!
OK, vad har vi gjort med detta verktyg?
Vi markerade för orientering och position av vad vi vill flytta och där vi vill flytta den till :)
Du kan pa runt och kontrollera men delarna borde sitta perfekt på den röda linjen med någon lucka.
Om det finns en felaktig justering ångra och börja om, är det ganska lätt att missa rätt plats på axeln när du använder en vinklad vy.
Nu kan vi ta bort linjen på X-axeln att få ett objekt - Observera att vi fortfarande inte har grupperade något!
Observera att den nedre delen har en grå färg? Detta innebär att ytan är vänt, ryggen är framsidan.
Vi rätta att av en höger klicka på vald yta och filp det med menyfunktionen.
Det kan hända att ytan försvinner när du tar bort raden center, om så bara ångra och dra en liten linje vertikalt över befintliga där de möter mittlinjen.
Efter det kan du ta bort mittlinjen och fortfarande har en fast yta.
Nästa visar jag gränserna för att följa mig verktyg.
Det enklaste skulle nu Rita en halv cirkel och att pressa formen har vi längs halvcirkel.
Om vi gör detta är resultatet:
Som ni kan se inte ser det runt som en kyrkklockan som du kanske har expexted och toppen verkar saknas också.
Men om vi använder mätverktyget för att utöka vår modell från 30mm till 3000mm att följa mig verktyg ger ett mycket bättre resultat:
Problemet är att komplicerade former inte kan vara ribbningen nog för verktyget, så uppskalning hjälper.
Det kan se ut som programmet är fryst, det är normalt eftersom det tar tid att beräkna alla.
Vi gör inte samma sak med botten hälften för att få vad vi behöver.
Tipp:
Ta bort ytan på den väg du vill följa och markerar du raden innan du använder Följ mig verktyg.
Så behöver du bara klicka på den ytan du vill pressa och behöver inte ta bort den resulterande ytan av halva cirkeln när extrudering är gjort.
Det kan vara nödvändigt att vissa reparationer innan vi slutligen vänds delen för utskrift.
Till exempel kontrollera insidan om det finns en yta kvar från halva cirkeln, ibland Sketchup fortfarande drar den extruderade delen som en solid.
Topp och botten kottar måste också viss uppmärksamhet.
Men innan du hoppar nu på det lugna ner hela den delen vi skapat är värdelös för 3D-utskrifter.
Bara en annan hickup orsakas av gränserna för att följa mig verktyg :(
Om du markerar den nedan sideview pic noga kommer du att märka vi inte skapade en sann halvcirkel med extruderad delen.
Exportera och skriva ut som detta skulle innebära den plana ytan är inte platt på alla och vår del skulle det vara meningslöst.
Men inte allt är förlorat, bara ångra tills du är tillbaka till den speglade delen som vi hade innan vi började med en halv cirkel.
Nu drar vi en full cirkel istället!
Tänk på att falska frysning av Sketchup kan vara längre nu ;)
Och se till att ta bort ytan av cirkeln innan du använder Följ mig verktyg.
I gengäld får vi en fin "flygande tefat" som inte ens har den övre och nedre brister vi hade när du använder halvcirkel.
Nice, men nu du undrar hur vi kan dela det på mitten för att få den del som vi kan skriva ut...
Kom ihåg de två pekar vi skapade tidigare och som syns fortfarande?
I bilden kan du se modellen är grå igen, så vi väljer det och vända ytan så att den vita innan du fortsätter.
Vi nu väljer hela modellen och gruppera den innan vi dra en stor låda med vår guide points, eller två lådor för att vara exakt som kommer att kombineras till en.
Men bara vara säker på att vår modell är verkligen en fast vi använder Solid inspektören på den valda modellen.
Det är vad vi förväntar oss att se här, om du ser något med en hel del fel eller det tar evigheter att finska du hade vänt ytor eller inte grupp modellen.
Nu använder vi våra layoutstödpunkter skapa en låda som täcker exakt hälften av ditt objekt:
Gruppera denna ruta så vi kan använda det som våra skärverktyg.
Att göra så väljer vi båda grupperna (håll CTRL och klicka på andra).
Nu väljer du verktyget snitt från menyn eller Använd ikonen.
Efter ganska lång beräknar har du nu tre objekt.
Rutan med felande och två halfs av våra Sphericon.
Som vi använde de pekar vi skapat på X-axeln kan vi vara säker på att ha en perfekt klippa dit vi vill.
På blocket i bakgrunden kan du se hur det är nu en mögel bildas av den delen vi skära ut.
Vi tar bort alla delar utom en i mitten av koordinatsystemet och vända det så det sitter platt på X- och Y-axeln.
Igen w med verktyget justera som innan men denna gång välja koordinataxel för andra referens istället använda dem på en del.
Självklart om du har tillgång till en DLP skrivare och vill hela i en pice du vända och gå med dem med verktyget justera och efter att kombinera dem till en grupp.
Det är det ;)