SketchUp tricks för 3D tryckta delar (4 / 6 steg)
Steg 4: Skära hål genom objekt när Push/pull vägrar att arbeta
Om du någonsin försökt skapa lite mer komplexa strukturer kommer du har stött på problemet med att skapa hål thorugh områden som också har ett tomrum i sökvägen.
En av de stora gränserna verktyget push pull har skär genom håligheter eller korsande ytor.
Det finns inget sätt att berätta verktyget du vill faktiskt ett hål överallt.
Så ett hål är skuren i en yta men en solid kommer att fortsätta i ett tomrum.
I vissa fall detta ingen spelar roll för kan mycket som du ersätta riktlinjer för att skapa samma form på båda sidor av ditt objekt.
Du trycker då bara hålet från båda sida indepently.
Men om det finns en annan vägg i en annan vinkel i väg det kräver en del rengöring arbete.
För delar som skapats inom Sketchup är detta oftast inte synd men gör så på importerade STL-filer kommer att vara ganska frustrerande.
Vi kan alternativ här med volym verktygen och skapa ett objekt som tas bort från vår sida - liknande mögel gör utövandet.
I videon visar jag igen några möjliga hinder och hur man undviker dem för en bättre och enklare resultat.
Var alltid uppmärksam på det redigering läget!
Det finns tre sätt kan du skapa och arbeta med objekt.
1. inget är markerat - det är som om ett tomt blad.
Det spelar ingen roll vad eller var du dra den inte interagerar med en befintlig del på skärmen.
Detta läge är bra att skapa nya objekt, gruppobjekt genom att dubbelklicka, att välja saker och så vidare.
Du kan identifiera detta läge så blir det inga lådor dras runt dina objekt och ingenting är blåmarkerad.
2. objekt belyst blå.
I det här läget arbeta du med hela objektet för skärning (volym verktyg), flytta, rotera, justera och så vidare.
I de flesta fall kommer du inte göra någon redigering på objektet i detta läge.
3. objekt i inte markerad i blått men med en prickig balkon låda runt den.
I detta läge arbetar du på objektet för redigering.
Förändringar på en yta eller en linje kommer att omfatta hela objektet, så tryck / dra, ta bort linjer och ytor och så vidare är allt gjort i det här läget!
Igen för volym verktyg du mode 2 istället.
4. objekt markeras i blått och med en blå ruta runt den.
I det här läget se du också de yttre dimensionerna av ett objekt genom den blå rutan.
Den innehåller även riktlinjer ingår i objektet, som ibland kan göra lådan större än faktiska objektet.
I det här läget kan du göra samma som i läge 2 men det också läge för exporterar ett objekt som en STL-fil.
Om du exporterar utan här att välja ditt objekt kan bli förstörd eller inkludera alla andra objekt fortfarande i scenen.
Vänligen titta på video och spela några av övningarna genom för att få en bättre helst.