Skulpturala maskiner för åtkomst till en virtuell verklighet (5 / 6 steg)
Steg 5: Bar objektet Process
Designprocessen inblandade konstant skissa av formella strukturer i arbetet, med hjälp av inspirationskällorna. Också, även om arbetet från början syftar till att genom att använda Arduino drivs elektriskt ledande tyg för att navigera rymden, bristande tillgång till resurser och tekniker i Indien, tillsammans med en komprimerad tidslinje, lett till ändra kontrollerna till analoga styrspakar inne i skulpturen. Greppa botten av lappa en skulle känna pinnar och fortsätt att navigera.
Jag skapade skala ritningar följaktligen redovisning för de nya controller metoder och materialtillgänglighet. Jag fortsatte sedan att bygga en armatur med skum och rör som genom den residency produktionsbudgeten jag hoppades att kringgå skräddarsy processen av att fästa tyget rustning. Detta ledde till en nyfiken omständighet. Underlighet objektets förbryllade många störda en sekvens av skräddare, trodde att det var svart magi. Ännu bättre för att sammanfalla med den indiska ferien av Diwali, tyckte skräddare det var Ravana, mytologiska antagonist betraktade därefter. En infusion i innehåll och historien innebar villig skräddaren produceras ett rusade resultat, att göra arbetet ta på en säck estetiska.
Till slut omfamnade jag potential av de mindre än perfekt estetiska, fungerar en markör för framtid där en balans av handgjorda brister med industriell produktion kommer att leda till ytterligare möjligheter.