Spela Tichu (3 / 6 steg)

Steg 3: Grundläggande spela en runda




Den traditionella versionen av Tichu spelas med fyra spelare och kör motsols (tydligen, så gör de flesta schweiziska och kinesiska spel). En spelare bildar ett lag med spelaren som sitter över honom eller henne och håller samma team under hela spelet.

Varje ny runda, vinnaren av tidigare erbjudanden korten.

  1. Första, varje spelare får 8 kort;
  2. Nu, varje spelare kan placera en satsning som kallas "Grand Tichu", förklarade i vadslagning steg (5).
  3. Sedan delas de återstående 6 kort per spelare;
  4. Nu, varje spelare kan placera en satsning som kallas "Tichu", endast om han eller hon inte placera "Grand Tichu" insats, och kan göras tills han eller hon har spelat sin första kortet. Detta kommer också att förklaras i vadslagning steg (5).
  5. Varje spelare väljer sedan 3 kort för samtidig utbyte. Du ger och får ett kort till och från varje annan spelare. Om en spelare synar Tichu, kan kort avsett för exchange ändras. Välj klokt, du har en "allierad" och två "fiender".
  6. Personen som har kortet Mah Jong på denna punkt kan börja rundan och leder det första sticket genom att spela någon kort kombination (se alla exempel på bilderna ovan):
    • enda kort (e.g.: 3)
    • ett par (e.g.: 8,8)
    • trappan (e.g.: 8,8,9,9(,10,10))
      • på varandra följande par
    • triss (t.ex.: 9,9,9)
    • fullt hus (t.ex.: 9,9,9,8,8)
      • inte nödvändigtvis i följd: 7,7,7, A, A är också möjligt
      • rang av tre kort avgör vilken som är högre (e.g.: 9,9,9,8,8 slår 7,7,7, A, A)
    • raka (e.g.: 8,9,10,J,Q(,K,A))
      • minst 5 kort i följd, färg spelar ingen roll
    • Bomber (speciella kombinationer, som vanligtvis används endast till toppen en annan kombination)
      • 4 i ett slag (t.ex.: 9,9,9,9)
      • färgstege (e.g.: 9,10, J, Q, K från svärd kostym)
  7. Varje rad spelare har valet att:
    • passera (kontrollera i poker); eller
    • spela en liknande kombination av högre värde (samma värde inte godtas)
      • ett undantag: du kan spela en bomb över någon annan kombination, även en annan bomb, så länge det är av högre värde.
  8. Efter 3 kontroll, sista kortet spelade wins tricket, den vinnande spelaren sedan samlar in alla kort från det tricken och startar en ny (steg 6);
  9. Den första spelaren som har en tom hand är vinnare av rundan, men de runda slutar när bara en spelare är kvar med korten i sin hand. Sedan, spelarna fortsätta att räkna punkten som nämnts i Counting poäng steg (4).
  10. Tills målet är nått, en ny runda startas, och stegen ovan upprepas.

Specialkort

Särskilda kort ge deras ägare särskilda befogenheter. De har olika befogenheter som ibland är bra att ha men ibland gör arbete mot dig. Vet hur man spelar dem, och du kan vara nöjd med någon av dem:

Mah Jong (Hampa-Sparrow)

Som nämnts ovan, startar spelaren äger Mah Jong rundan. Men för att vinna en runda, måste kortet spelas också. Mah Jong är faktiskt den lägsta gemensamma kortet, men kan spelas i en stege (också den lägsta stegen någonsin). Den goda delen är, du kan önska för ett specifikt kort (en 7 eller en A, men inga speciella sådana tillåtna). Nästa spelare som har önskat kort och lagligen kan spela den, måste spela det. Någon inte äga detta kort kan spela någon annan tillåten kombination. Önskan förblir i kraft tills någon framtvingar det.

Molle

Ägaren till hunden har rätt att spela detta kort bara på ledningen av ett trick och passerar rätt att leda till hans eller hennes partner. Om partnern är dock redan av kort, över ledningen sin rätt.

Phoenix

Detta är det mest kraftfulla kortet i Tichu. Det kan spelas i någon kombination som en Joker, ersätta alla kort, men kan inte användas för att göra upp en bomb. Som ett enda kort, det tar värdet 0,5 högre än det sista kortet spelade (som bly det tar värdet 1,5, så Mah Jong inte kan spelas efter det). The Phoenix uppfyller inte önskan av Mah Jong när spelade. En nackdel: detta kort räknar minus 25 poäng. Mer information om punkt kan läsas i nästa steg.

Draken

The Dragon är det högsta enskilda kortoch kan inte spelas i en sekvens. Det räknas 25 poäng, igen, detta kommer att förklaras i nästa steg. Draken har värdet av en + 1 och inte kan bli slagna av alla andra kort utom en bomb. Men som alltid med stor kraft kommer stort ansvar: om tricket vinns med draken, det måste ges bort som helhet (vilket alla punkter) till en motståndare till vinnarens val.

Se Steg
Relaterade Ämnen

Lägga till knappen Spela/hoppa över din fristående CD-ROM-enhet

om du vill göra en CD-spelare från en gammal CD-ROM enhet (Visa här) men den enhet du har inte har en PLAY/hoppa över knapp på framsidan... Dont vemod, kan du lägga till en till de flesta CD-enheter, >>>> läsa påSteg 1: Verktyg n StuffVerktyg:...

Grundläggande CMD spel (körbar och kod textfil ingår i länkar)

jag skrev ett spel i C-språket som körs i Kommandotolken.Den använder wasd-tangenterna för att flytta en 0 runt i ett hav av * s.Du kan ange upp till 6 wasd-tangenterna och tryck enter.Detta gör att du kan flytta en ruta i taget eller flytta många ru...

Batch-filen Dragon spel

Hur man gör en BATCH fil DRAGON spelJAG HAR EN UPPDATERAD VERSION PÅ DETTA SPEL:Tryck på StartSkriv i anteckningarI anteckningar kopiera och klistra in koden nedan:I övre höger om anteckningar klickar du på ArkivKlicka på Spara somVIKTIGT: Namnge fil...

Batch-filen Dragon spel uppdaterad

Här är min uppdaterade versionen av min gamla spelet Batch filen Dragon spel.Här är en länk till den gamla versionen instructable:Om du inte såg min gamla version, är här instruktionerna:Öppna AnteckningarKopiera och klistra in koden nedanKlicka i de...

Kommandofil Legend spel OP

Detta är min OP version av spelet legend:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ::READ ME:: :: ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::...

3D-tryckt tacksägelse spel dekoration från 2D-bild med Tinkercad

Ja, en 3D-tryckt 2D sak. MEN - som innebär att bara om någon bild kan vara pressad och givit djup!Obs: Jag använder en Mac och ge dessa kortkommandon i detta Instructable - PC kommer verkligen bara vara annorlunda med CMD + _ genvägar.Jag fick en för...

Dodge Batch spel [färger]

Hej igen, visar idag jag du ett nytt batch-spel som jag skapat! Dess namn är dodge och till skillnad från andra batch spel, det kommer att spara dina poäng. Spelet kloka du kommer att behöva en funktionell W, A, S och D nyckel för att spela! Så du är...

En känsla spel

Steg 1: ritning Draw 6 fyrkantiga lådor på en bit av kartongSteg 2: U behöver väl En sharpie markör sax en fyrkantig plastick och några extra-tid + viktigare couloirs tejpSteg 3: Rita Spåra torget såhärSteg 4: Som Hur det kommer också visa sig nu dra...

Ett roligt spel för alla

Detta "vänners kompatibla beskriver hur snabbt sätta ihop ett roligt spel för din sommar rättvist.Steg 1: Whack-a-Rat kapitalanskaffning spelDetta var en sista minuten projekt som visade sig förvånansvärt väl.En vän ringde runt och berättade han hade...

ESL klass spel: Ballong svärd fångar Hoop

Klass spel för barn med lång krånglig ballonger....

ESL klass spel: Ansluta fyra

Med traditionella Connect-fyra spelet i en engelsk klass för att ge studenterna ett roligt sätt att öva klass innehåll.Steg 1: Rita upp ett rutnätUtarbeta ett standard Connect-4 rutnät på Whiteboard-tavlan (6 * 7)Steg 2: Namnge varje kolumnSkriva en...

ESL klass spel: "kom ihåg vem som har vad"

Bra spel att få unga studenter tränar enkel konversation som "Har du---?"Steg 1: Lära och utöva innehållLära och öva på ditt innehåll. Idealiskt för detta spel du skulle lära "Har du?" stil frågor och svar, såsom "Har du äpplen?&q...

ESL klass spel: Dont Say fel bild

Svenska klass spel som kan göras för att få eleverna att öppna munnen och praxis säger klass innehåll även om de inte vet innebörden ännu. Stor i början av en klass att använda som ett roligt sätt att introducera innehåll, eftersom det inte kräver st...

ESL klass spel: Hopping Hoops

En ESL klass spel i vilka studenterna hop eller hoppa genom ballong fälgar som de recitera lektion innehållet.Steg 1: Lära innehållInföra klass innehållet med hjälp av bildkort (eller andra objekt)Steg 2: Placera Flashcards och "Ballong Hoops" p...

Spel-opoly: Designa & bygga ditt eget brädspel

spel-opoly är den ultimata designprojekt. Komma upp med ditt eget spel verkligen är inte rocket science, men det är svårare än du tror. Vad är haken? Spelet måste vara kul att spela.Vi har alla haft erfarenhet av att spela ett spel som gav oss timmar...

Spel: ESL Hagar

ESL spelet är baserat utanför spelet som jag kände som "Hagar". Det är svårt att beskriva utan att titta på det som spelas. Läraren först ritar upp ett rutnät med prickar, tilldelar lag, då eleverna turas öva klass innehåll och kasta en klibbig...

En enkel 2 timme PICAXE Project - spela låtar med en 08M 2 mikrokontroller för ungefär $10

detta projekt kan byggt och programmerat i ca 2 timmar om du har alla nödvändiga delar på sidan. Vad den gör är att spela de låtar som redan är förprogrammerade i 08 M 2. Låtarna är "Happy Birthday", "Jingle Bells", "Stilla natt&q...

En enkel krets spel

gör en snygg liten spel med en enkel krets.Steg 1: Samla material För detta projekt behöver du några tråd, eltejp, ett 9 volts batteri, och en ljus eller Summer. Jag valde att använda en LED-ljus, men en Summer skulle nog fungera bättre. Du behöver o...

En elektrisk spel

att göra en elektrisk spel är ganska lätt. För att göra det behöver du dessa material.material:1. batteriet2. ledde3. batterifacket med switch4. ledningar5. aluminiumfolieSteg 1: det första steget är att folien, skuren i fyra delar.Steg 2: Nästa gör...