Stor astrofotografering - en handledning (4 / 6 steg)

Steg 4: Efterbearbetning




Nu när du är hem och du har hundratals bug bites, 3 fulla minneskort, och benet blöder utan uppenbar anledning, du laddar upp dina bilder i Adobe Lightroom och... de ser ut som skräp! Inte panik. Det finns fortfarande arbete att göra, till skillnad från de flesta terrestrial, normal lätta bilder, måste du göra lite arbete för att få bilddata att representera den scen som du skjuter. Först, om du har varit ute alla natt sedan somna och arbeta med dem på morgonen. Att vara utmattad och otålig kommer att orsaka mer skada till dina bilder än att ta dåliga till att börja med. Arbeta på dem med ett par nya ögon och en frisk hjärna.

RAW-bilddata måste förädlas till användbara bilder. Om du inte stapla dem (mer om detta senare) så kan du gå vidare och börja behandla dem normalt med Adobe Camera RAW, Lightroom, etc. Du ska ändra dessa bilder 500 gånger innan du är nöjd, så gör säkerhetskopior. Använd dina nivåer och kurvor verktyg Justera kontrast så att buller minimeras och stjärnorna pop. Kolla på hela bilden på 100-200% zoom och eliminera alla ljusa RGB döda pixlar. Också se för områden starkt buller angripet, som ett hörn av bilden att vara magenta. Detta orsakas av störningar från andra komponenter i kameran, som en het bildprocessorn, eller en felaktigt skärmad RF källa som strömförsörjningen. Den dyrare kameran, desto mindre sannolikt är detta att hända. Min 400D har en hot spot i det nedre högra hörnet som ibland orsakar mig sorg, och några heta pixlar, men jag fortfarande hantera. Här är ett exempel av buller mönster genereras på min sensor under loppet av flera 9 andra ISO 1600 exponeringar. Det har förbättrats för att visa detaljer och omvandlas till gråskala.

-se bifogad bild 1-

Som ni ser, är det en massa oväsen! Här är där stapling bilder kan hjälpa. Om jag vill fånga en bild av något svag som Andromedagalaxen, eller Orionnebulosan i min bild jag behöver långa exponeringar, och jag kommer att generera en massa oväsen. Detta buller, med undantag för heta eller döda pixlar, förändras över tid. Vi kan dra nytta av detta med särskild programvara för att öka signal-brus-förhållande (SNR). Tänk du spelar in ljudet av en visselpipa, och det finns många människor som pratar i bakgrunden. Du vet larm avger en ton vid 2600 Hz, men frekvenserna av snacket är variabel. Genom att isolera den frekvens som inte ändras, kan du enkelt ta bort de som gör, att bli av med bakgrundsljud. Bilddata bearbetas på liknande sätt. När du har en enda, lågt buller signal, du kan helt enkelt minska amplituden (släpp den lägre delen av det dynamiska omfånget med verktyget nivåer ) och bli av med mycket av den. Du kan också använda algoritmisk verktyg som buller Ninja att ta bort dem, men du kommer att förlora vissa bildernas klarhet. Om du tar många liknande exponeringar, och sedan kombinera data matematiskt, medan samtidigt skapa en karta av buller i bilder, kan du ta bort brus eller öka SNR. För att göra detta, behöver du ett program som Deep Sky Stacker, som är fri. Webbplatsen har omfattande information om hur man använder det, men jag ger dig en översikt om hur denna process fungerar för våra ändamål.

-se bifogad bild 2-

  1. Ta en serie av "Ljus ramar", kanske 30 eller fler bilder på scenen som du normalt skulle skjuta den. Koncentrera sig på korrekt tekniken här, de kommer inte ser spektakulära själva men de kommer verkligen pop senare. De kommer förmodligen ser typ av grov, som den ovan. Observera uttalad brus i det nedre vänstra hörnet (som var botten på sensorn innan vända det till lodrät orientering.) Detta är en enskild bildruta, 30 sekunder vid ISO 1600, tagit tillbaka när jag först lära sig det här.
  2. Ta en serie av "Mörka ramar" med samma exakta inställningar utan att sätta linsskyddet på. Detta gör att programvaran för att skapa en bullerkarta senare. Detta måste vara så gjort i samma temperatur och elektromagnetisk villkor, skjuta dem mellan ljus ramar idealiskt, eller skjuta dem efter att du får de normala bilderna. Mer av dessa du samlar, desto bättre. Se till att du har samma ISO, exponeringstid, etc. Dessa kommer att utgöra bullerkarta som den jag visade dig tidigare, som DSS använder för att ta bort brus från den slutliga utskriften.
  3. (Valfritt) skjuta några "platt ramar" där du skjuter en jämnt upplyst vit yta med samma objektiv egenskaper. Brännvidd, bländare, etc. Exponera normalt, som du skulle någon annan tid. Detta kan göras hemma. Programvaran använder dessa bilder senare för att beräkna vinjett korrigeringar, eftersom detta kommer att förändras med varje bildruta som himlen flyttas. Programvaran kommer att travas det gemensamma området i bilden, kasta bort kanterna där det inte finns någon överlappning mellan ramar. Vinjett korrigering sker innan detta, så att stjärnan data bevaras.
  4. Importera ljus, mörk och platt ramar till DSS och konfigurera inställningarna. Du kommer att behöva läsa webbplatsen DSS och bekanta dig med programvara för omfattande att förstå vad alla inställningar do, men standard är ett OK ställe att börja.
  5. Registrera (justera), och stapla bilder. Du kan enkelt slå "Kontrollera alla" och slå "Stack kollade bilder", den vilja snabb att automatiskt registrera dem.
  6. Justera produktionen av DSS som du skulle en RAW-bild du förbereder att redigera. Justera luminans kurvan så att det överensstämmer med histogram. Om det är en underlig färg rösterna, använda RGB/K nivåer för att fixa detta. Mättnad kan behöva ökas om bilden ser alltför grå.

-se bifogad bild 3-

Nu är vi pratar, rätt? OK kan vi nu spara en 32 bit per pixel bild för redigering i Photoshop (Gimp om du masochistiska). Justera exponering och Gamma för att få bilden luminansen rätt i din redigerare val, eller använda ett arbetsflöde för HDR för att få bilden ner till en normal 8 bpp. I Adobe Photoshop CS5 kan du bara byta lägen till 8 bpp och använda exponering/Gamma dialogrutan som kommer upp att justera slutresultatet, och sedan göra ytterligare redigering när du är i 8-bitars läge. Justera bilden tills du är nöjd med färg och kontrast representerade och Visa den!

-se bifogad bild 4-

Kärnan i vår galax, med nebulosor och damm körfält från våra spiralarmarna.

Denna bild har bearbetats för att Visa maximal detaljering och mycket ljussvagare objekt.

-se bifogad bild 5-

Samma bild som ovan, bearbetas för att representera mer av vad du kan se

med blotta ögat. Jag har helt enkelt ändrat exponering/Gamma inställningar

När du konverterar till 8 bit, justerade nivåer och färgbalans.

Detta exempel bearbetas från de ursprungliga bilderna jag tog tillbaka när jag lärde, och du kan se jag misslyckats med att kontrollera buller i hörnet även med de mörka ramarna, och färgen är lite. Jag visar dig detta exempel, i stället för en perfekt bild, så du vet vad som väntar när du börjar försöka detta. Härifrån kan du göra mycket mer, såsom montage staplade sky bilden med en statisk landskap exponering, och mycket mer.

Se Steg
Relaterade Ämnen

Fiber Optic havet krigare

Som designer som är mestadels intresserad lysande oss alla genom att hitta nya sätt att använda belysning i kostymer, är bioluminescent havsdjur naturligtvis ett mycket stort inflytande på mitt arbete. Så när Andre Mistier, frontman i electro-bandet...

Bionic El Wire Mask

OK, så jag inte skulle faktiskt kalla detta en mask... Jag är personligen inte ett stort fan av bär traditionell masker. Jag finner dem lite isolering. När jag klä upp, vill jag känna omvandlas inte dolt. Jag älskar intressant ansikte dekorationer do...

Läder och El Wire Sci-Fi huvudbonad

När jag började göra denna huvudbonad sa en massa människor det påminde dem om HR Giger. Nu, jag har alltid varit ganska rädd för utlänningar, jag gillar inte skräckfilmer, och jag anser Alien med stort A vara den mest skrämmande varelse någonsin tro...

Göra det mesta av Logodust

AnsvarsfriskrivningDenna handledning är lika ofarligt som de kommer, datorer är delikat, petiga maskiner och något kan alltid gå fel. Jag är inte ansvarig för eventuella skador på din dator, arbete, webbplats eller Twitter profil orsakas av eller hän...

Låt oss laga: 3D skanner baserat på Arduino och bearbetning

någonsin undrar copypaste metod, användbara i verkliga livet, inte bara i virtuell verklighet? Jag också. Är det 21-talet, och de är närmare än de flesta av alla kan föreställa! Detta är möjligt tack vare 3d skanner och skrivare. Så låt oss försöka S...

Hur konvertera en silverlit/airhogs xtwin i en skala modell planet

detta instructable är om att konvertera silverlit.airhogs rc flygplan in i skala flygplan. Innan vi börjar du bör vara medveten om att det kommer att vara mycket svårt faktiskt nära omöjligt att ÅTERSKAPA din ursprungliga plan efteråt så snälla gör a...

Göra en Intel Edison tala till Game Maker: Studio

I detta instructable jag kommer att visa dig hur man gör ett program i Game Maker som meddelar en Intel Edison när knappen utrymme trycktes och sedan Edison kommer berätta Game Maker att den fått det. Detta är inte bra just nu, men senare kan du lägg...

Rörelseaktiverade lampa

Det är natt och du behöver gå på toaletten men du vill inte slå på belysningen, men snubbla i mörkret är inte ganska trevlig heller, då vad gör du? Jag byggde detta ledde kub, som startar när du flyttar den - till exempel ta det i din hand - och stän...

Stor båge kudde fallet handledning

jag fick äntligen runt för att göra några mer örngott. Lagom till alla hjärtans dag gjorde jag ett gäng festliga Örngott med och tweaking min trogna 10 minuters kudde fallet handledning. Detta är en handledning för stora Bow örngott.Steg 1: jag använ...

Alltför stora Infinity Wraparound halsduk handledning

alltför stora halsduk Tutorial...Börja med att skära ut en bit tyg som är 64 inches lång och 34 Inches med.Sy den 64 tum sidan tillsammans för att göra en stor cirkel med ride sidorna mot varandra.För att rensa vik fållen du bara sydde, del du sydde...

Stora glamorösa lösa lockar hår handledning

Hej alla! Så är detta en video på hur man får stora, lös, omfångsrika, glamorösa ser lockar. Jag visar också du heta för att retas med håret men detta steg är valfritt. Jag får alltid så många komplimanger för mitt hår när jag bär det som denna så ja...

Steg stora hår stil handledning

Steg för steg tydlig instruktion för att skapa denna utsmyckade frisyr på en verklig modell med äkta hår! Stora updo med hjälp av Hairpads grundar påwww.NishaDavdra.comSmycket finns också på denna webbplats.Jag har använt: Extra stora runda hår pad x...

Batch + CMD liten handledning

Hej Välkommen killar tillbaka till en annan sats Instructable.I detta är Instructable I'am ska visa er några av grunderna i att använda båda Batch-filer och CMD....Så veta killar om du gillade denna lilla handledning och vill mig att göra mer eller d...

65xx teknik-församlingen språk programmering med W65C02SXB-handledning 1

Western Design Center (WDC) har beslutat att skriva en serie tutorials på hur du kommer igång med vår 65xx teknik och hur man skriver assembler program för 65xx familjen för ICs. Denna handledning kommer att baseras på använda det Standard W65C02 chi...

7-Key reglaget/hjul handledning med synt

Detta är en handledning för att använda den 7-Key reglaget/hjul Breakout från Rakels elektronik.Jag ska visa dig hur man löda in header stiften för maximal användarvänlighet. Rakels har QT1106 datablad på deras webbplats, och en stor arduino bibliote...

Kool-Aid garn färgning kit - gör en stor gåva!

En FiberArtsy handledninghttp://www.fiberartsy.com/Crafts-DIY/Kool-Aid-yarn...Letar du för alltid efter den perfekta presenten till din favorit Knitter eller Crocheter? Här är det! En Kool-Aid garn färgning Kit. Enkel och lätt att sätta ihop plus att...

Pärlstav spindel handledning

efter att ha tillbringat mer än hälften av ett år att göra en pärlstav spindel varje dag (se 365 spindlar på atomicrose.blogspot.com), jag har kommit fram till några ganska långsökt versioner av genomsnittliga (pärlstav) spider. Denna handledning är...

PIR Motion Sensor handledning

Pyroelectric ("passiv") IR-sensorer:''' Vad är en PIR-sensor?'' "PIR-sensorer kan du känsla rörelse, nästan alltid används för att upptäcka om en människa har flyttat in eller ut i intervallet sensorer. De är små, billiga, lågenergi, lätt a...

Dredd 2012 kostym handledning

i detta instructable jag kommer att visa dig hur jag gjorde min hemlagade Judge Dredd armour, pansar tutorial kommer att innehålla instruktioner om hur du göra både rustning och hjälm samt berätta exakt vad extras du kan köpa för att slutföra utseend...