Strukturerad ljus 3D Scanning (2 / 8 steg)
Steg 2: Teori: trefas skanning
Om vi projektet flera lutningar som är något förskjutna från varandra, kan vi övervinna två av dessa problem. Ljusintensiteten släppa av rättsakter som en skalningsfaktor på alla ljus vid en viss punkt, inneboende färgen på en scen är en offset intensitet. Provtagningspunktens flera gånger kan hjälpa till med lite djup frågan, men bättre lösning är att upprepa lutningen som en triangel våg ("ränder"). Detta sätt angränsande rader har inte samma ljusstyrka.
Med upprepade lutningar har vi inte längre en unik vinkel-ID för varje rad. För att ta itu med detta, måste vi propagera stripe numret i en rand till en annan. Detta kallas fas uppackning. Det finns ett gäng fas uppackning algoritmer, och de har i allmänhet en trade off mellan noggrannhet och snabbhet. En av de enklaste och snabbaste fas uppackning algoritmerna använder en översvämning fylla teknik.
Ett kvarvarande problem är att mönstret kommer att suddas ut scenen flyttar från projektorns fokalplan. Vi kan ta itu med detta med hjälp av ett slags "pre suddiga" mönster: tre cosinus vågor. Denna teknik kallas trefas skanning, och består av mönster: cos (θ - 2π/3), cos(θ), cos (θ + 2π/3).