Supersonic raket - Mach min dag! (1 / 11 steg)
Steg 1: Vägen till Mach en
Detta är verkliga Rocket Science.
Supersonic flyg sätter många betonar på ett skrov. Stötvågen kommer bort näsan kan orsaka Flygkroppens att deformationszoner. Fenor kan ge efter för att fladdra (precis vad det låter som; En okontrollerad flexar som, i bästa fall kommer dra, och i värsta fall kommer att riva fenorna rätt av!). Dra går vägen upp när hastigheten närmar sig Mach en, ytterligare ökande stress på fordonet och som kräver ännu mer dragkraft att övervinna.
Efter att köpa kit, gjorde jag en hel del forskning om supersonic aerodynamik. Jag utforskade också ombord flygelektronik (en inspelning höjdmätare, samt kapacitet för bränning fallskärm distribution avgifter) och spårningsverktyg.
De trubbiga trekantiga fenorna av Nuke Pro Max är den perfekta formen för sånt här: låg dra och mindre mottagliga fladdrar än svepte fenor. Satsen levereras också med en nyttolast bay som lätt kan omvandlas till en avionics fack.
Precis som raketforskare på NASA använder datorer att utforma och förutsäga flygen av deras raketer, alltför Använd programvara utforma och simulera din raketer. Programvaran jag använder är Rocksim, från Apogee raketer. Det är lite dyr, men med tanke på kostnaden för en flygning på en J motor (över $50), kan det vara väl värt det. Det ger stabilitet beräkningar, hastighet och höjd uppskattar med olika motorer, optimal utmatning dröjsmål uträkning, plus delar listor, mallar och mycket mer. Det finns en 30-dagars gratis testversion. Det finns också ett bra gratis alternativ, OpenRocket, som inte är lika duktiga, men kanske uppfyller dina behov. Det fungerar bra för enkla modeller som denna.
Ljus och stark och stark och lätt
Raketen behöver för att möta fem mål för detta projekt ska lyckas:
- Det måste naturligtvis vara stark nog att överleva en supersonic flyg.
- Inte så uppenbarligen måste det vara lätt nog att gå så fort.
- Det måste vara så aerodynamiskt "slick" som möjligt (låg drar).
- Måste ha inbyggda instrument att spela in höjd och fart så jag vet om jag har lyckats.
- Och någon form av spårning sändaren är tillrådligt, eftersom en 4 fot raket är verkligen svårt att se när det är mer än en mil hög, och jag vill hitta min raket igen.
Det kan verka kontraproduktivt intuitivt på först, men (upp till en punkt) desto lättare raketen är, ju fortare det går, och desto tyngre den är, ju högre det går, allt annat är lika. Anledningen till detta är att vikt, dra och totalt dragkraft är de viktigaste saker som begränsa toppfart, men trögheten (eller brist på sådana), och koefficienten av dra gränsen höjd. Jag bestäms, med Rocksim, som jag behövde hålla den tom vikten ner till 32 uns för att få minst 800 km/h. Kitet väger in på 19,7 uns, så jag hade omkring 12 uns att arbeta med. Avionics viken, tracking enhet, glasfiber, epoxi och allt annat kunde inte lägga mer än så om jag skulle vara framgångsrika.
I torr luft vid 68 ° F, ljudets hastighet är 768 mph, men denna siffra som stiger med ökande temperatur, och jag flyga i Arizona. På sommaren. Vid 90 grader är hastigheten 783 mph, så det lönar sig att flyga på vintern. ("Rusat av solitt vid havsytan" är en vanlig missuppfattning, hastigheten är faktiskt bara beroende på temperatur och luftfuktighet.)
Filen "Nuke Pro Max modifierad" bifogas detta steg kan öppnas med OpenRocket och användas som vägledning för att planera både konstruktion och flygning simuleringar.