Tal-kontrollerade Game Boy Advance (6 / 9 steg)
Steg 6: Ansluta kablarna till Game Boy Advance
Innan du börjar ansluta ledningar från reläet till Game Boy Advance krets styrelsens, här en lista över vilka relä ansluten jag till vilken knapp. Jag har gett den relativa positionen för reläer (längst till vänster, övre vänster, etc.) baseras på orientering på perfboard i det föregående steget perfboard diagram.
Längst till vänster OMRON relay-start
Övre vänstra Magnecraft relay-vänster
Nederst till vänster Magnecraft relay-ner
Topp rätt Magnecraft relay-upp
Nedre högra Magnecraft relay-rätt
Övre högra OMRON relay-A
Nedre högra OMRON relay-B
Om reläerna inte är ansluten till knapparna som anges ovan, ska behöver du antingen ändra vilken röd tråd på perfboard går som header eller du måste du ändra koden för Arduino. Annars när du säger ett knappnamn kommer att en annan knapp tryckas.
Nu när vi vet vilka relay ledningar bör gå där, ta en titt på de regioner på kretskortet som är markerade med namn (du kan se här på bilden ovan). Du ser att varje region består av ett antal små metall kuddar, med två kuddar för knapparna riktning tre för start-knappen, och fyra för knapparna A och B.
När du har hittat dessa metall kuddar, ta trådarna du bara ansluten till reläer i steg 5 och trimma den lösa änden av varje. Lämna bara tillräckligt utsatt tråd får plats på en av metall kuddar. För riktningen knappar det är två metall kuddar du löda en av dina två relä kablarna till varje kuddar. För start-knappen finns två små metall kuddar och en större mellan de mindre två. Du löda en relay tråd till det ena av de små kuddar och den andra kabeln till större pad. För A och B knappar det är fyra kuddar, och du vill att löda relay trådarna så att de är på intilliggande kuddar eller kuddar längst ifrån varandra. Jag valde att använda kuddar längst ifrån varandra så att trådarna skulle ytterligare isär och mindre klustrade. För alla dessa anslutningar spelar ingen det roll vilken av två relä kablarna går till vilken av kuddar så länge de är kuddar jag just har diskuterat.
Lödning råd
I termer av hur man ska gå om lödning, vad jag gjorde var jag först sätta lite lödtenn på pad ville jag löda, låta den bilda en liten pöl. Sedan jag placerad kabeln ovanpå (nu fast) pöl och sätta lödkolv spets över den, vänta tills pöl hade smält tillräckligt för att låta binda sjunka in i den. Var mycket försiktig vid lödning på kretskortet. Inte har lödkolven inställd för hög temperatur. Styrelsen kan skadas om den utsätts för för mycket värme för alltför lång
Se också till att lodet inte bildar en elektrisk förbindelse mellan de två kuddar. Detta kommer att resultera i GBA tänkande som motsvarande knapp hålls alltid ner. Om du av misstag gör detta, sedan använda en löda sucker, löda wick, eller något annat verktyg för desoldering och ta bort lödtenn som ansluter kuddar.
Zip-kopplingsförbehåll
När alla kablar har varit lödda till kretskortet kuddar, du bör zip knyta trådarna på vardera sidan av GBA till GBA plastlåda. Jag zip bundna början och riktning ledningar till ena sidan och A och B ledningar till den andra. Det finns ett hål på vardera sidan av fallet som du kan skicka zip slips genom och jag har tagit en bild på baksidan av min GBA Visa där dessa hål. Genom att zip knyta ta kablarna till dessa hål det blir mindre spänning på tråd-pad förbindelserna som trådarna få flyttat om, som vi vill så att kablarna inte någonsin få drog bort av kretskortet och potentiellt kuddar av styrelsen med dem (som skulle vara riktigt illa). Innan de passerar de zip band genom hålen kan du behöva skära lite av zip band av bredd. Jag var tvungen att göra detta för en zip slips eftersom ett av hålen var för liten att passa genom normalt.
När du är klar med detta steg är du klar med kretsarna! Allt som är kvar nu konfigurera BitVoicer och programmera Arduino.