Talar Joystick mus (5 / 12 steg)
Steg 5: Gamepad förberedelse
Först koppla in gamepad i datorn och testa det (se avsnittet senare på provning). Gå till Kontrollpanelen (på Windows), spelenheter. Du bör se gamepad som anges. Gå till egenskaper. Tryck på alla knappar och rör den riktning madrassera och kontrollera att allt fungerar. Knapparna kommer att numreras. Test på knapparna motsvarar så att du vet vilken knapp vilket nummer. Skriva ner, de kanske inte har det silkscreened på kretskortet. Det alltid bra att se till att den fungerar innan du dra sönder hela konstruktionen.
Skruva loss gamepad bostäder. Försiktigt få alla bitar ur huset. Kasta bort höljet. Kasta bort de små knappen. Kasta bort den lilla silikon plasten fjädrar. Om den har pager motorer (för/skakfunktionen, skär de bort och spara dem för några andra projekt. Om du skär motorerna av, var noga med att skära rent så att kablarna inte är utsatta.
De flesta gamepads har utlösare (vanligtvis knappar 5,6,7,8). 5 & 7 tenderar att vara på en utlösare, 6 & 8 på den andra. Normalt, har du tre sladdar till varje par av knappar. En är gemensamma, och den andra kabeln anger vilken knapp (t.ex. 5 eller 7) trycks. För utrymme resonerar, vi bara gör styrspak med 6 knappar, men det är en avvägning av utrymme vs. funktionalitet. Om din gamepad har 10 knappar, finns det ingen anledning som du inte kunde använda alla tio knappar.
Med multimeter, testa trigger kretsar för kontinuitet tills du vet vilka två av tre används av #5 och som två av de andra tre används av #6. Klipp kretskort trigger knappen och kasta bort, lämnar tre kablar ansluten till de viktigaste kretskortet på varje sida. Band 1/4" av ändarna används av #5 och #6. Klipp och kasta bort kabeln som skulle har kört till #7 och #8.
Några av bilderna för detta steg är från en Logitech gamepad och andra är från en som ser väldigt lik den jag länkade till i det första steget. Logitech-spelkontroller är en smärta att anpassa eftersom de har mycket tunn spår som är svåra att lapp till. De som jag länkar i det första steget till är relativt lätt att anpassa. Principen är samma för båda.
För att bilda en switch, måste El göra en fullständig sökväg. Vi kommer att köra trådar från tryckknappar att krets spår på gamepad. När någon trycker på tryckknappen, den gamepad registeransvarige få signal som särskilda ledningar har berört och säger datorn att någon bara tryckt på en knapp. Vi kommer att köra de två kablarna från varje tryckknapp på vardera sidan av övergången för närvarande på banan.
Leta efter provpunkter. Gamepad jag länkade till i början har kala koppar poäng spridda, en motsvarande de flesta knappar. Detta är en stor fördel och gör monteringen enklare. Det har också områden där flera knappar delar en gemensam tråd. Detta tillåter oss att borra mindre hål (och därmed färre saker att gå fel).
De grundläggande stegen är:
1) identifiera spår eller testa poäng motsvarar en viss knapp
2) borra ett litet hål i styrelsen med en mikro borr och en dremel så att det är antingen en) genom en provpunkt eller b) bredvid en trace (utan att röra den)
3) med lite sandpapper, sand genom lacken tills du ser nakna koppar. Löda kommer inte följa lack, så om du vill ansluta kablarna behöver vi ren metall
4) upprepa för alla knappar anpassas (i detta fall, 4 riktningar och knapparna 1-4)
Var mycket försiktig när borrning intill spår. Det är mycket lätt att glida med en dremel och förstöra spåren. Om jag borrning intill ett spår, gå jag för den bredaste punkten tillgängliga. Detta ger mer yta för lödning senare och hjälper stödja trådarna. Tunnare spår kan vara sönderriven av styrelsen lättare än tjockare.