Tänd lampan - elektronik (5 / 7 steg)
Steg 5: Tända lampan!
Nu när allt är trådbunden upp, kommer att vi tända lampan!
Instruktioner
Egin genom att klicka på "Starta simulering". Nästa klicka på switch för att aktivera kretsen. Hur fungerar denna växel? Om växeln är 'På', allt hänger ihop i en sluten krets och lysdioden tänds. När omkopplaren är "OFF", anslutningen inuti brytaren inte ansluta tillsammans, och nuvarande inte flödar till LED och motstånd, så det inte lyser upp.
Tips: Växeln stänger kretsen, och kontrollerar om flödet av strömmen är ON eller OFF. Nuvarande flöden från den positiva (+) terminalen av batteriet via växeln till LED och motstånd, ansluta tillbaka till den andra änden av batteriet. Detta kallas en krets loop, och allt måste anslutas med en elektriskt ledande material-liknande metalltråd.
Du tänder lampan? Om pucken korsar mållinjen och går helt in i mål, är ljuset aktiverad som en mål-domare. Du är precis som målet domaren! Ljuset kan alla i arenan känner att ett mål bara varit gjorde!
Klicka på "Sluta Simulation" att sluta kretsen körs i arbetsytan.
Se hur växeln, motstånd och LED är anslutna en efter en? De är alla anslutna i serien som en del är ansluten direkt efter varandra. Elingenjörer Rita kretsar i ett diagram som kallas en schematisk. Titta på detta en som visar krets med komponenterna i serien.
Försök att ändra värdet på motståndet. Kom ihåg det är som en stor hockey försvarare. Vad händer när du öka den till 500Ω? Kan du se ljuset vänder när du starta simulering? Vad händer om du minskar motståndet och riskera att bränna ut LED?
Tips: Om motståndet är för låg, massor av ström går genom den LED som den inte kan hantera så det bränner. Använd musen för att se vad meddelandet är över LED med den stora explosionen på det! Strömmen ges i ampere eller (A).
Fortsätt till nästa steg för att göra det ännu bättre!