Teknik: Digital tillverkning för Hand (3 / 8 steg)
Steg 3: Design i 3D och 2D
Först förde jag genomsökningen av den bärbara datorn i Fusion 360 som en bifogad duk. Efter att ha mätt längden på den bärbara datorn, var jag kunna skala duken till rätt storlek. Eftersom målet är en rektangel, det är lätt att mäta och skapa i 3D manuellt, men jag ville få filead hörnen på trä basen, så bilden hjälpte mycket.
Jag använder Fusion 360 nästan uteslutande för möbler och produkt designprojekt nu. Det är snabb, stabil, butiker allt i molnet har mekaniskt montage och parametriska verktyg, och den nya versionen är gratis oändlighet! Starta produkten som en 30-dagars gratis testperiod, sedan när din rättegång är över väljer du "Start" som licenstyp och du kommer inte att betala ett öre förrän du blir ditt eget företag och tjäna mycket pengar med den.
Det är viktigt att alltid kontrollera tjockleken på panelen material ni att friktion-fit. I det här fallet är 3/4" plywood faktiskt. 72" tjocka, så objekt i modellen är utformade därefter.
Mitt arbetsflöde för sådant här går ungefär så här:
Första, göra den övergripande formen av de viktigaste sakerna utan någon detalj. I detta fall började jag panelen enkel rektangulär med filead hörn.
Andra, flytta nedåt i hierarkin av den struktur och få de grundläggande formerna av dessa delar fungerat. Med detta projekt jag gjorde ett av benen och speglade det längs den centrala axeln av modellen.
Tredje, arbetet ut korsningarna mellan komponenterna. Det är där jag räkna ut vad varje del kommer att vara formade som och hur det kommer att samverka med hela. I det här steget är det verkligen viktigt att tänka på hur du ska sätta den färdig pjäsen tillsammans - om inte du är försiktig, du kommer att sluta med flikar och platser som passar ihop i ett omöjligt sätt i verkliga livet. Detta är också ett steg där jag se till att strukturen för objektet blir styv när det byggs.
Fjärde, lägga till alla finish detaljer som utskärningar, filéer, etc.
När 3D-modellen är gjort, jag skapade en ny skiss från varje del ansikte i Fusion, då projiceras dem till det horisontella planet för användning i en utskriven mall.