Teknisk ritning och utarbeta Primer (3 / 8 steg)
Steg 3: Isometrisk vy...
Detta är en av de prognoser vi kan skapa som visar objektet bättre med en 3 dimensionell look. Det är något magiskt och estetiskt tilltalande om att titta på ett objekt på en vinkel.
Om vi bara förlänga alla skärningspunkter för att fastställa våra 3 dimensionell form, sluta det med en ritning som är matematiskt korrekt eftersom vi kartan det i rymden men det foreshortens linjer som går i fjärran. Eftersom vi vill kunna mäta direkt från en schemaritning, om vi använder faktiska mätningar för ansiktet av x, y, z-axeln och var sådana att linjer går utanför horisontellt i 30 grader, kan ett någorlunda korrekt 3-dimensionella objekt dras. Andra vinklar kan användas men 30 grader verkar ge resultat som är minst snedvrids.
Använd din 30 graders triangel för att projicera en placering riktlinje från det nedre högra hörnet av din framifrån. (ignorera andra ljus riktlinjerna dras i bilderna) Det är bara att placera den isometriska vyn på ritningen och att bedöma om det kommer att störa de andra vyerna redan dragit. Detta är också z-axeln av den isometriska vyn.
Plocka din utgångspunkt för hörnet på objektet. Skapa din start x- och y-axeln där.
Mäta med dina planer och markera därefter för varje rad på axlarna.
Därefter kan du mappa alla korsningen punkter som bildar formen. Objektet är "inbakad" i glas kuben eller rektangel. Rita korsning pekar på varje ansikten av rutan glas. Använd din triangel för att projicera de punkter som anges på varje sida i rutan. Där linjerna möts är dina poäng i 3D-rymden.