Textbaserat äventyrsspel för flera val (3 / 4 steg)
Steg 3: lödning
Om du använder Arduino Pro Mini 5v, sedan löda ett litet huvud för programmeraren.
Knappar. löda ett ben av knapparna till marken. Det andra benet av knapparna enligt följande:
Knapp 1: Arduino stift 10
Knapp 2: Arduino stift 11
Knapp 3: Arduino stift 12
Knapp 4: Arduino Pin A4
Som ni kan se på bilderna, loopade jag jordledaren över alla knappar, sedan till Arduino. Jag använde en liten bit av veroboard för de olika mark anslutningarna bara för att göra det snyggt, men du kan bara löda ihop och tejpa fast den.
Då den avlång knapp strömbrytare; löda ett ben till positiv på batterihållaren, och andra benet (eller mellersta benet om det är en på-på switch) till "raw" stift på Arduino Pro Mini. Om du använder en Uno, då måste du göra en liten strömadapter.
På baksidan av skärmen finns ett gränssnitt huvud, 22 pins med 2,54 mm delning. Jag använde en gammal 40-sätt IDE-kabel och klippa bara bort oanvända 18 trådar av menyfliksområdet som ni kan se på bilderna.
Detta är där du ska ansluta in stiften från displayen:
Display - Arduino
01 - mark
02 - mark
03 - 5v VCC
04 - Visa stift 20 via motstånd (se nedan)
05 - A0
06 - A1
07 - A2
08 - A3
09 - inte ansluten
10 - reset
11 - 2
12 - 3
13 - 4
14 - 5
15 - 6
16 - 7
17 - 8
18 - 9
19 - 5v VCC
20 - Visa stift 4 via motstånd (se nedan)
21 - 5v (bakgrundsbelysning)
22 - marken (bakgrundsbelysning)
Du behöver lägga till ett motstånd för att kontrollera kontrast LCD mellan display stift 4 och 20. Helst kan en potentiometer användas; Jag hade inte en till hands så jag spelade med en mängd olika motstånd och slutligen används 10kΩ och 4.7kΩ motstånd i serie som du kan se på bilden.
Det är under detta steg att misstag kommer att hända. Bara dubbelkolla varje anslutning.
Dags för en paus. Få mer kaffe och lite choklad också om du känner för ett mellanmål.