Toaletten Buddy (11 / 12 steg)
Steg 11: Anpassa det: golvuret
Först, ta den ursprungliga toalett kompis koden och ta bort allt utom ljudspelaren. Du får detta.
Sedan lägger vi i Real-time clock-objektet, som är en del av Propeller verktyg nedladdning. När sekunder och minuter är lika med noll, kommer vi att utlösa prov uppspelning. Här är koden.
Var noga med att ange starttiden i de första raderna i programmet. tidsstämpel [3] och tidsstämpel [4] lagra minut värdet för klockan. tidsstämpel [6] och tidsstämpel [7] lagra sekunder. När minuter och sekunder är båda lika med 0, vet vi vi bara börjar en ny timme, och det är dags att göra ett tillkännagivande.
Varför tidsstämpel [3] == $30 i stället för tidsstämpel [3] == 0? Eftersom objektet realtidsklocka returnerar den ASCII-versionen av varje siffra. När tidsstämpel [3] är lika med $30, är det ASCII karaktär '0'. När en timme skickas, utlösa vi uppspelning genom att anropa metoden playdings.
Först playdings siffror ut vilken stund vi bara ingått med; timmar: = ((timestamp [0] - $30) * 10) + (timestamp [1] - $30)
tidsstämpel [0] är TEN siffran i timmar, men det är också lagrat som ASCII-tecken, så det första vi subtrahera $30. Då lägger vi i ens siffra. Nu, timmar lagrar värdet för våra nya timme.
Upprepa loopar igenom timmar, spela en mitten klämta ljud, tills den slutliga chime ska spelas. Sedan loopen avslutas och chend.wav spelas.