Tryckknapp handledning (4 / 5 steg)
Steg 4: Sammansättning, material och kod.
Församling
Som ni kan se på bilden, monteringen är mycket enkel, men om du vill ändra vissa i/o pins, måste du ändra koden alltför.
Resistor värdet väljs med tanke på det inre motståndet av mikrokontroller, så jag rekommenderar, om du vill veta mer om det, denna artikel: Pull-Up motstånd.
Konfigurationen av i/o-stiften beskrivs i koden.
Material
Material som behövs för den här läraren är:
1 Arduino UNO, NANO...
1 set av brödunderläggen;
1 LEDDE;
1 220Ω motstånd;
1 10kΩ motstånd;
1 tryckknapp;
Hoppare ledningar.
Koden
När den tryckknapp trycks, tänds lampan. När den tryckknappen är Kolfiberförstärkt, släcks lysdioden.
Denna kod var gjord för att användas med det nedrullningsbara motståndet. Men du kan använda pull-up resistor.
#define knappen 11
#define ledde 12
Booleskt val = 0;
void setup()
{
pinMode(led,OUTPUT);
pinMode(button,INPUT);
}
void loop()
{
Val = digitalRead(button);
om (val == hög)
{
digitalWrite (ledde, högt);
}
annat
{
digitalWrite (ledde, låg);
}
}
I koden nedan är det en variabel som sparar knappens tillstånd, så lampan kommer att slå på och stänga av conforme det förändringar.
#define ledde 12
#define knappen 11
booleska x = 0;
booleska y = 0;
booleska läge = 0;
void setup()
{
pinMode ledde (, OUTPUT);
pinMode (knapp, indata);
}
void loop()
{
x = digitalRead(button);
om ((x == HIGH) & & (y == låg))
{
läge = 1 - läge;
Delay(20);
}
y = x;
om (läge == 1)
{
digitalWrite (ledde, högt);
}
annat
{
digitalWrite (ledde, låg);
}
}