USB-spelkontroll med Tilt-accelerometer mus (2 / 9 steg)
Steg 2: Ta isär den SNES Controller
Vi ska börja med demontering SNES handkontrollen. Det finns 5 små phillips skruvarna på baksidan [se bild 2a].
När du lyfter på baksidan, kan du ta bort PCB. Var försiktig eftersom det finns små sladdar för knapparna "sidan" så bara kontrollera att dessa bitar kommer ut klockrent [se bild 2b].
Varje knapp är gjord av 3 delar - det är den plast delen som du trycker på, under som är av elastomer som är en gjuten gummi bit med lite ledande som går under den plast-delen, och slutligen på PCB finns det två interdigitating och synliga spår. När användaren trycker på knappen plast, skjuter på elastomer som sedan skjuter det elektriskt ledande gummit på båda spåren, kortsluter dem.
Det finns också en svart klump i mitten. Denna klump är ett chip som tar alla knappen ingångar och sedan omvandlar det till det sätt som SNES vill höra. Det är allt bra, men vi vill inte använda fläcken eftersom vi kommer att göra våra egna anpassade chip programvara. (Observera att det skulle vara ganska lätt att göra Teensy "prata" rätt till blob med SNES-protokollet men då du inte skulle kunna anpassa denna handledning till andra styrenheter, därför vi kommer att göra det den "hårda vägen")
Frågan är nu hur kan vi lyssna på alla knappar?
Tja, lyckligtvis, ska nästan alla spel kuddar använda en liknande metod för att ordna knappar. Om du notera noga på PCB, ser du att varje knapp är gjord av två spår, men att alla de knappar dela en spåra tillsammans [bild 2 c].
Detta är det gemensamma (marken) spåret. Om vi skulle göra en schematisk, skulle det se ganska ut bild 2d.
Observera att detta är egentligen bara en symbolisk Schematisk, jordledaren ansluter inte nödvändigtvis på den sida som anges, vi är bara visa hur alla knappar har en gemensam grund pin!
OK nu detta är rakt fram, om du inte vet hur man läser knappar med en mikrokontroller, vi har en fin tutorial du kanske vill kolla in (i själva verket vi verkligen föreslå det som vi kommer att hänvisa till begrepp i denna handledning) i princip varje knapp ansluter till insatsen av mikrokontroller. Vi behöver en pull-up resistor, men lyckligtvis kan vi sätta den microcontroller inre pullups (så vi inte behöver löda i 12 10 K motstånd!) Sedan kan mikrokontroller lyssna på varje stift för tryck på en knapp och när den tas emot, generera en knapptryckning händelsen.