Vända dig till en 3D tryckta actionfigur (6 / 7 steg)
Steg 6: Mosa det upp!
Jag öppnat den i NetFabb och exporteras den som en OBJ, sedan importeras det till MeshMixer. Jag importerade min huvud, att se till att lägga till snarare än ersätta. Det första jag märkte var att mitt huvud var bokstavligen ungefär hundra gånger större än kroppen. Jag försökte välja kroppen och gör en förvandla ansikten deformation, men antingen modellen var alltför komplex eller, troligare, självständigt modellerade ögonen och munnen hindrade mig från att skala upp till storleken på huvudet. Istället fick jag skala huvudet.
Det tog en bra 15 minuter, så jag var tvungen att hålla roterande, panorering, zoomning och omvandla att inte bara få huvudet litet nog att rymmas på kroppen, men också att flytta det nära nog för att kunna se både på en rimlig storlek. Så småningom hamnade jag med huvudet om rätt storlek och intill kroppen.
Jag valde kroppen och används lassoverktyget för att markera lager modellens ansikte från pannan till haka, kind till kind. Sedan brukade jag kasta redigera bort ansiktet alldeles. Om jag kunde ha jag skulle ha använt radera och fyll, lämnar ett platt formlös ansikte istället för ett hål, men problemet med ögon och mun gjorde. Detta steg bidrar till att minska problem som kan uppstå från, säg, kroppens näsan peta genom mitt ansikte. Det är lättare att sätta ett nytt ansikte på ett tomt huvud.
Nästa, jag fifflat med den skala, rotation och placeringen av huvudet tills jag fick den exakt där jag ville ha den. Jag använde kroppens öron som guider för hur djupt att sätta ansiktet och se till att huvudet inte var spänt på ena sidan. Detta tog lite arbete, men så småningom det såg ganska bra. (En sak att notera i den nedanstående bilden är den del av huvudet stannade kvar när jag flyttade till vänster. Detta händer ibland, även när du Ctrl + A för att markera alla. Oroa dig inte, så länge den del som rör ser fina det inte borde vara några problem.)
Du kommer att märka att delar av kroppens käken och pannan fortfarande sticker. När huvudet är på plats är det ganska enkelt att rensa upp dessa korsningar. Välj kroppen och belysa eventuella områden som sticker igenom och kasta dem sedan. Jag tog också friheten att städa upp mitt huvud vid det här laget Discarding delar av nacke, öron och hår som stack ut.
När du tycker det ser bra kan nog du kombinera de två separata modellerna i en enda, sammanslagna modell. Välj en modell, sedan Skift + klicka på den andra. De ska båda vända vitt som om de valdes ut. Gå till redigeringar > kombinera att sammanfoga modellerna till en.
Nu när vi har bara en modell kan vi förfina det lite mer. Markera alla områden där huvud och kropp möts i ett krångligt sätt. Detta blir oftast runt käken, baksidan av huvudet, och öron. Att se till att välja små fläckar över stora strängar, Använd verktyget radera och fyllning att jämna och jämna ut dessa områden.
På denna punkt kan du fiol med modellen som du vill. Prova att experimentera med andra borstar MeshMixer erbjuder att ge dig själv horn eller något. När du är klar, exportera modellen som ett OBJ genom att gå till Arkiv > Exportera. Du har möjlighet att exportera som en STL, men gör inte det ännu.
När du har din enda exporterade modell är det dags att öppna NetFabb igen. Köra reparera funktion på det bara för att se till att det är alla vattentäta (detta är där kan du behöva växla mellan standard och enkla reparationer) och exportera din del, denna gång som en STL.
Grattis! Du har nu en utskrivbara modell av dig själv som en actionfigur! Vi rapporterar om hur att skriva ut och måla din modell i sista steget.