Världen på mikrokontroller Hand (3 / 11 steg)
Steg 3: Microcontroller arkitekturen
CPU (Central Processing Unit)
CPU är hjärnan av en mikrokontroller. CPU är ansvarig för att hämta anvisningen, avkodar det, sedan slutligen avrättades. CPU ansluter varje del av en mikrokontroller i ett enda system. Den primära uppgiften för CPU är tilltalande och avkodning instruktioner. Instruktion hämtas från programminne måste avkodas av CPU.
Läs bara minne (ROM)
En form av datalagring. Denna typ av minne håller sparade data även om enhet strömmen är avstängd. Data på ROM kan laddas i RAM om det behövs. Storleken på programmet som kan skrivas beror på storleken av detta minne. Storleken på ROM varierar från 512B till 64KB.
Typer av Rom
- Mask ROM
- PROM
- EPROM
- EEPROM (E2ROM)
- Flash-minne
Random Access Memory (RAM)
RAM står för Random Access Memory. Det kallas också "direkt tillgång minne". Random Access Memory (RAM) är en typ av minne som används för tillfällig lagring data och mellanliggande resultat skapas och används under driften av microcontrollers.
Typer av baggar
DRAM (Dynamic Random Access Memory)
SRAM (Static Random Access Memory)
MRAM (Magneto resistive Random Access Memory)
Timers
Timerfunktionen är en av de grundläggande funktionerna i en mikrokontroller. Även om vissa kompilatorer ger enkla makron som implementerar dröjsmål rutiner, för att bestämma tid förflutit och för att maximera användningen av timern, förstå timern funktionalitet är nödvändigt. Dessa timers är i huvudsak räknare som steg utifrån klockcykel och timer prescaler.
I/o-portar
Varje microcontroller måste ha kommunikationsmedel för omvärlden. Det enklaste sättet för kommunikation använder generella/o-portar.