Vatten Overflow detektor (3 / 3 steg)
Steg 3: Kodning del
Denna del är lätt eftersom jag har använt arduino för att programmera styrelsen och sedan laddas upp skissen. för dem som inte känner till arduino och använda intel edison som en arduino, jag rekommenderar att du gör lite forskning på instructables.com sig samt på arduino.cc bekanta dig själv.
Nedan följer den kompletta kodning med kommentarer så att du inte går vilse och samtidigt förstår och vet också där var komponenterna går.
Vatten overflow detektor
När vattnet i en tank når en nivå, tänds ett ljus och en pump. Sedan när vattnet har sjunkit detekteringsområdet stängs ljus och vatten pumpen.
Författare: Chamburn Radha 09-Nov-2015
int ledPin = 10; Ledde på stift 10
int sensorPin = A0; Givarstaven att upptäcka på stift A0
int pumpPin = 11; Vattenpump på stift 11
int sensorValue = 0; vatten sensor på analoga stift A0
void setup() {
Serial.BEGIN(9600); setup följetong
pinMode (ledPin, produktionen); Ange ledPin som utgång pinMode
(pumpPin, produktionen); Ange pumpPin som utgång pinMode
(sensorPin,; vINPUT); Ange sensorPin som indata
}
void loop() {
sensorValue = analogRead(sensorPin); Läs den analoga ingången på stift 0
Serial.println(sensorValue); skriver ut sensorn realtime värdet på serial monitor
om (sensorValue < = 100) / / om värdet från sensorn är mindre eller lika med 100
{digitalWrite (ledPin, hög); / / slå ledPin på stift 10 till off
digitalWrite (pumpPin, hög); slå pumpPin på stift 11 off
} annat (sensorValue > = 300); om värdet från sensorn är större eller lika med 300
{digitalWrite (ledPin, låg); / / slå ledPin på stift 10 till på
digitalWrite (pumpPin, låg); Aktivera pumpPin på stift 11 till
}
}
Som är det för kodning del bara kopiera hela och kontrollera och välj sedan din styrelse och com och sedan ladda upp.
Detta projekt har gjorts inom två timmar eftersom jag är så upptagen med min examen men efter mina tentor jag kommer att göra en mycket bättre och större projekt med videor och mer detaljer, hoppas att det kan hjälpa någon som bara behöver något enkelt eller ens kan använda den kodande delen för några andra projekt.